Vil du dykke længere ned i videnskaben bag de artikler, du har læst i magasinet?

Vi har samlet de vigtigste kilder, så du selv kan gå på opdagelse.

Alle henvisninger fungerede, da vi skrev artiklerne, men vær opmærksom på, at hjemmesider kan ændre indhold, flytte til andre adresser eller helt lukke – uden vores vidende.

#10 - 2019

• Astronomerne måler og vejer Solsystemet

Rejs med forskerne på planetjagt i Solsystemets udkant. Astronomen Scott Sheppard kigger længere ud i Solsystemet end nogensinde før. Følg hans jagt på fjerne kloder og en mulig niende planet.

• Stamceller redder hjernen fra sklerose

Dyk ned i undersøgelserne bag de nye, banebrydende behandlinger. Læs forskernes rapport om, hvordan stamceller fra patienternes knoglemarv skal dæmme op for sklerose, ved at følge linket.

• 4896 km rør sikrer energien i Europa

Følg byggeriet af verdens længste undersøiske rørledning. Den præcise linjeføring af Nord Stream 2 er i skrivende stund under forhandling. Bliv opdateret, og læs de vigtigste nyheder her.

#9 -2019

• Ansigtet er dit stærkeste våben

Dyk ned i forskernes nye teori om ansigtets funktion. Læs mere om de forsøg, som peger på, at det primære formål med vores ansigtsudtryk er at manipulere andre.

• Flyv over Atlanten med 6000 km/t

Se forskernes nye ion-drevne fly tage sin første flyvetur I november 2018 offentliggjorde forskere fra Massachusetts Institute of Technology den
    første test af det ion-drevne fly.

• Elektromagnetisme lindrer depression

Lær mere om depression. Depression er mere end bare en følelse af tristhed. Du finder en video om lidelsens barske symptomer – og meget andet.

• Teleskoper jagter kraftig blitz fra verdensrummet

Udforsk den forunderlige, nye guldgrube af hurtige radioglimt. Allerede inden radioteleskopet CHIME er fuldt funktionelt har det fundet 13 nye, gådefulde radioglimt, beskrevet i Nature.

• Fysikerne leder stadig efter det rene ingenting

Læs cern-fysikernes videnskabelige artikel om opdagelsen af higgspartiklen. Hundredvis af forskere stod bag gennembruddet, som leverede den sidste brik til partikelfysikkens store puslespil, standardmodellen.

#8 - 2019

• Toptrænede celler opsporer hjernekræft

Læs mere om Walter Fischers forsøg, og se flere af patienternes hjerneskanninger og vævsprøver. Du finder det hele på Kirkin et al. 2018.

• Fuglenes fjerne fætter

Læs mere om den nyfundne, skjoldløse skildpadde E. sinensis. Fundet af skildpaddernes missing link er beskrevet i tidsskriftet Nature, nummer 560.

• Vi har fået besøg fra en fremmed verden

Læs alle Harvard-forskernes argumenter for den dristige teori. I artiklen i The Astrophysical Journal Letters redegør Bialy og Loeb for, hvordan et solsejl kan forklare ‘Oumuamuas acceleration.

• Ny partikelaccelerator krymper til lommestørrelse

Bliv klogere på acceleratorens opsigtvækkende design. Positronacceleratoren skal nu testes i praksis, og er beskrevet i det videnskabelige tidsskrift American Physical Society, august 2018.

• Fremtidens rumkapsel er klar til liftoff

Læs om NASA’s næste varmeskjold, der skal bruges på Mars. En ny generation af fleksible varmeskjold, som skal få de første mennesker sikkert ned på Mars, er allerede under udvikling hos NASA:

#7 - 2019

• Samarbejde skabte det første liv

Dyk ned i de flercellede organismers oprindelse. Du kan læse meget mere om udfordringerne og fordelene ved at være flercellet i forskernes detaljerede rapport.

• Trafikprop i rumhavnen

Kennedy Space Center blev opført i et sandet og ubeboet område af Merritt Island i Florida. Lær mere om rumhavnens spæde begyndelse her.

• Lamme får nye kræfter

Få overblik over moderne behandling af rygmarvsskader. Denne artikel fra forskningsdatabasen NCBI gennemgår behandlinger, der bremser kroppens nedbrydning eller gendanner nerveforbindelser.

• Astronomerne kan ikke finde det synlige stof

Dyk ned i detaljerne om, hvor universets synlige stof gemmer sig. Læs hos tidsskriftet Nature, hvordan forskerne er kommet på sporet af de 40 pct. af universets synlige stof, der har været forsvundet.

#6 - 2019

• Regnvejr sikrede dinosaurerne magten

Dyk ned i den begivenhedsrige historie om de første dinosaurer. Hvordan så deres forfædre ud, hvor opstod de, og hvorfor blev de en succes? Her får du rapporten om dinosaurernes oprindelse af Langer et al. 2010: http://sites.ffclrp.usp.br/paleo/pdf/(015)%20Langer%20et%20al%202009.pdf

• Kan urter helbrede sygdomme?

Dyk ned i videnskaben bag urtemedicin og troværdige forsøg. Du kan læse mere om undersøgelserne bag de former for urtemedicin, som har en dokumenteret effekt ved at klikke ind på disse undersøgelser:

• Mennesket er kommet sovende til sin succes

Læs Matthew Walkers artikel om, hvordan drømme styrker kreativitet og sociale kompetencer. Den amerikanske søvnforsker beskriver flere forsøg, som støtter hans teori om drømmesøvnens afgørende betydning for vores udvikling som art:

• Brint er fremtidens supermetal

Fordyb dig i den omdiskuterede videnskabelige artikel. Isaac Silvera og hans forskerhold mødte kritik, da de i 2016 udgav en artikel, hvori de påstod, at de havde skabt fast brintmetal i laboratoriet.

#5 - 2019

• Livet på fjerne asteroider

Asteroideudforskningen har fart på i øjeblikket. Følg med i de nye opdagelser via missionernes hjemmesider, som du finder her:

Osiris-Rex
    Hayabusa-2

• Kan hypnose erstatte medicin?

Dyk ned i videnskaben bag hypnose som behandlingsform. Du kan læse mere om dårligt udførte forsøg og selv se de grundlæggende fejl i nogle af undersøgelserne ved at klikke på:

• Mekaniske bestøvere går bier i bedene

Lær mere om robotten BrambleBee, og hvordan forskerne designede den. Forskere ved West Virginia University i USA har udgivet en artikel, der giver et detaljeret overblik over robotten BrambleBees funktioner.

• Skum og 3D-print sikrer broer mod kollaps

Dyk ned i de nyeste metoder til at afsløre broers skjulte fejl. Hvordan finder ingeniørerne broernes mangler, og hvad er fremtidens teknologi? Få svaret i denne afhandling fra The National Academies.

• Forskere afslører planters nervesystem

Dyk ned i den videnskabelige rapport bag den nye undersøgelse.
    Og læs, hvordan forskerne ved et tilfælde opdagede, at glutamat er nøglen til planters forsvarsværk mod angreb.

#4 - 2019

#3 – 2019

#2 – 2019

#1 – 2019

• Hjernen higer efter fedt

Din krop er tilpasset en stenalderkost, så hvis du spiser som dine forfædre, bliver du sund. Sådan lyder et udbredt slankeråd, men idéen bygger på en lang række misforståelser.

• Kæmpe havmonster vækkes til live

Dyk ned i den videnskabelige artikel om hvaløglefundet. Læs blandt andet, hvordan palæontologerne kom frem til størrelsen af den nye hvaløgleart ved at analysere de knap 170 år gamle knogler.

• Solsystemets ukendte land

Følg New Horizonz' videre færd på NASA's hjemmeside. Du kan følge med i New Horizons' rejse og få resultaterne fra Ultima Thule og de 25 andre objekter på NASA's hjemmeside om sonden.