Det kan føles godt at ræse afsted på sin elcykel og sætte resten af feltet på cykelstien af. Måske derfor er den batteridrevede cykels popularitet vokset støt i Europa gennem de senere år.
Men ser man på elcyklens betydning for vores fysiske aktivitetsniveau, kan den langt fra måle sig med effekten af at trykke pedalerne i bund på en gammeldags cykel.
Det er en af hovedkonklusionerne i en ny undersøgelse, som en gruppe forskere netop har udgivet i det videnskabelige tidsskrift BMJ Open Sport & Exercise Medicine.
Undersøgelsen bygger på data fra 1250 elcyklister og 629 konventionelle cyklister fra forskellige dele af Tyskland.
Ved hjælp af et smartwatch blev cyklisterne blev bedt om at registrere køretid, tilbagelagt distance og puls for hver gang, de satte sig i cykelsadlen over en periode på fire uger.
Almindelige cyklister tog flere ture med højere puls
Baseret på de indsalmede data så forskerne på, om de to grupper af cyklister nåede FN’s sundhedsorganisation WHO’s anbefalinger om 150 minutters fysisk aktivitet om ugen ved moderat intensitet - eller 75 minutter ved høj intensitet.
Og resultaterne viser, at der var langt flere af de almindelige cyklister, der nåede WHO’s anbefalinger for fysisk aktivitet.
Således nåede 35 procent af de traditionelle cyklister målet om 150 minutters fysisk aktivitet om ugen ved moderat intensitet, mens det samme gjaldt for 22,4 procent af elcyklisterne.
Konventionelle cyklister tog også i gennemsnit flere ugentlige ture på den tohjulede end elcyklisterne gjorde. I alt satte de almindelige cyklister sig i sadlen cirka seks gange ugentligt mod cirka fire ugentlige cykelture hos gruppen af elcyklister.
Også pulsen var i gennemsnit højere hos de almindelige cyklister sammenlignet med de cyklister, der fik hjælp af et eldrevet batteri på cykelturen, viser undersøgelsen.
Cyklisterne på almindelige cykler havde i gennemsnit en puls på 119 slag i minuttet mod 111 slag i minuttet i snit hos elcyklisterne.
Elcyklister når i mindre grad WHO’s mål
Med andre ord havde cyklisterne på elcykler en tendens til at tage færre og mindre fysisk krævende ture end de konventionelle cyklister.
Til gengæld bekræfter undersøgelsen resultaterne af tidligere studier, der viser, at elcykler har potentiale til at få ældre, overvægtige og andre med fysiske begrænsninger til at træde i pedalerne - hvilket ikke nødvendigvis ville være tilfældet, hvis de kun havde adgang til en almindelig cykel.