Shutterstock
Pande

Så mange partikler afgiver Teflon-belagte pander

Forskere har identificeret millioner af forskellige slags mikro- og nanoplastic, som slip-let-kogegrejet frigiver i forbindelse med brug.

Det er ikke kun b√łfferne, der let og ubesv√¶ret slipper den Teflon-belagte pande, n√•r du laver mad til g√¶sterne eller familien. En helt ny unders√łgelse fra Flinders University i Australien har identificeret over to millioner forskellige slags mikro- og nano-plast, som bliver frigivet fra slip-let-bel√¶gningen, hvis den er ridset eller beskadiget.

Det indeb√¶rer, at brugere af Teflon-belagt kogegrej kan blive udsat for en lang r√¶kke kemiske stoffer i dagligdagen. Da plastpartiklerne i stor stil ogs√• forsvinder med ned i k√łkkenafl√łbet i forbindelse med opvask, udg√łr de samtidigt en potentiel trussel mod milj√łet.

Nedsat immunforsvar og kræft

Synderne er nogle særligt genstridige kemiske stoffer, som hedder per- og polyflouralkylforbindelser (PFAS).

Det er syntetisk fremstillede flourstoffer, som har det ildevarslende √łgenavn ‚ÄĚforever chemicals‚ÄĚ, da de er sv√¶rt nedbrydelige i naturen og derfor har v√¶ret et problem igennem generationer. De findes i stor stil i slip-let-bel√¶gninger som Teflon, vandfast kosmetik, brandh√¶mmende stoffer og en r√¶kke andre ting. Tidligere unders√łgelser k√¶der brugen af disse stoffer sammen med nedsat immunfunktion, hormonforstyrrelser og en √łget risiko for visse kr√¶ftformer.

Flere millioner skadelige partikler

‚ÄĚEftersom PFAS i forvejen giver anledning til bekymring, kan det vise sig, at mikropartiklerne fra Teflon-bel√¶gningen, som ender i vores mad, i virkeligheden er en helbredstrussel, der b√łr kigges efter i s√łmmene. Vi ved nemlig ikke s√• meget om disse forurenende stoffer, der i stigende omfang dukker op‚ÄĚ, siger Cheng Fang, en af forskerne bag den nye unders√łgelse.

Ved hj√¶lp af en s√¶rlig analysemetode kunne de australske forskere visualisere og identificere de talrige, mikroskopiske mikro- og nano-plastpartikler. De fandt, at en enkelt revne i overfladen p√• en Teflon-pande kan frigive cirka 9.100 plastpartikler pr. gang panden er i brug. Set p√• en mikroskala viste forskernes modelberegninger, at helt op til 2,3 millioner mikro- og nano-plastpartikler kan frigives fra den √łdelagte overflade.

Vi b√łr v√¶lge kogegrej med omtanke

Det australske forsker-team opfordrer derfor til, at der bliver lavet flere unders√łgelser af risikoen ved at blive udsat for mikro- og nanoplastpartikler fra slip-let-bel√¶gninger.

‚ÄĚVores unders√łgelse tjener som en st√¶rk advarsel om, at vi mennesker skal v√¶re omhyggelige og s√łrge for at udv√¶lge og bruge det rigtige kogegrej, s√• vi undg√•r forurening af vores mad‚ÄĚ, siger Youhong Tang, der ligeledes er medforfatter til den nye unders√łgelse.