Sådan kan små børn tage skade af for meget skærmtid

Forskere har set på sammenhæng mellem børnenes skærmtid og deres mentale, fysiske og sociale evner.

Når et barn sidder opslugt af det, der foregår på iPad’en, fjernsynet eller mobilen, er der lukket af for omverdenen.

Barnet ser ud til at være godt underholdt, men i virkeligheden er det slet ikke så heldigt. For det sætter samtidigt en kæp i hjulet for udviklingen af de mentale, fysiske og sociale evner.

Det er forskere fra Tohoku University og Hamamatsu University School of Medicine i Japan, som står bag en undersøgelse, der kæder øget skærmtid hos småbørn sammen med forsinkelser i barnets udvikling på en række områder.

Påvirker motorik og sprogfærdigheder

Forskningen, som er offentliggjort i Journal of the American Medical Association of Pediatrics, er ikke en løftet pegefinger imod børns adgang til elektroniske gadgets som mobiltelefoner, tablets, TV og lignende. Det er derimod en opfordring til, at forældre begrænser deres små børns skærmtid.

Flere end 7.000 japanske børn i alderen 0-4 år medvirkede i undersøgelsen. Forældrene til børnene fik spørgeskemaer med blandt andet et meget enkelt spørgsmål: ”Hvor mange timer får dit barn lov til på en typisk dag at kigge på TV, DVD, videospil, internetspil samt mobiltelefon eller tablets?”

Ved efterfølgende at sammenligne resultaterne fra spørgeskemaerne kunne forskerne se, at jo mere tid, børnene brugte på at kigge på en skærm, desto større forsinkelser var der i deres udvikling. Dette gjaldt blandt andet grov- og finmotorik, sprogfærdigheder og sociale kompetencer.

Helt konkret kunne forskerne se, at børn i to-årsalderen, som brugte op til fire timer om dagen med at se på en skærm, var helt op til tre gange så tilbøjelige til at have forsinkelser i udviklingen af deres kommunikation og evne til at løse opgaver.

Hos dem i samme alder, der havde mere end fire timers daglig skærmtid, var der næsten fem gange større risiko for at have forsinkelser i deres evne til at kommunikere.

Kedsomhed stimulerer kreativitet

”Børn lærer at tale, hvis de bliver tilskyndet til det. Hvis de derimod blot sidder og kigger på en skærm, vil de i de fleste tilfælde ikke have lejlighed til at indøve denne færdighed,” udtaler assisterende professor og praktiserende læge ved Children’s Hospital Medical Center i Cincinnati, USA, Dr. John Hutton, til Neoscope, som er et sundhedsvidenskabeligt online-medie. Dr. Hutton er ikke en af forskerne bag undersøgelsen

Lige så vel som at leg og social aktivitet udvikler børns sproglige færdigheder og sociale evner, kan det at anvende tablets og andre elektroniske apparater som en slags ”sut”, når barnet ser ud til at kede sig eller være utilfreds med noget, have den modsatte virkning – og altså ligefrem skade barnets mentale udvikling.

”På den lange bane er et af de vigtige mål for børn at være i stand til at kunne sidde stille og roligt i deres egne tanker. Når de får lejlighed til at kede sig en smule i få sekunder, bliver de rastløse til at starte med, men forenes hurtigt med tanken og finder hurtigt på måder at beskæftige sig. Det er sådan, kreativiteten opstår”, forklarer John Hutton.