Mester i forklædning er klar til angreb

Nys, feber og snot, der løber. Det er influenzasæson igen. Hvert år bliver millioner af mennesker ramt af sygdommen. Læger forsøger at stoppe smitten med vaccinationer, men ­virussen er forvandlingens mester og ­snyder kroppens forsvar med små kosmetiske ændringer.

Dag 1-2: Smitte

Atju! Din kollega når ikke at holde en hånd for munden, inden hendes nys presser en sky af spytdråber ud med over 100 km/t.

I dråberne er millioner af viruspartikler, som farer ud i kontoret i jagten på det næste offer, der i løbet af et par få dage selv bliver syg med influenza.

Viruspartikler angriber ad luftvejen

Viruspartikler fra en influenzaramt kan hænge i luften, og de smitter før sygdommens udbrud i kroppen.

1. Afrejse

Viruspartiklerne forlader den syge krop i en stor gruppe for at øge chancen for infektion. Et nys smitter fra to dage, inden sygdom bryder ud.

2. Transport

Partiklerne rejser i spytdråber, som kan flyve én meter. Nogle få bruger mikroskopiske dråber kaldet aerosoler, som kan svæve i timevis.

3. Ankomst

Virussen ankommer i luftvejene hos et nyt offer, hvor den formerer sig i slimhindens celler. Risikoen for sygdom øges med antallet af partikler.

Dag 3-7: Sygdom

Første stop for indtrængende viruspartikler er celler i slimhinderne i næse og hals.

Virussen overtager produktionsapparatet i cellens indre, som bruges til at danne nye viruspartikler, der kan sprede infektionen til andre celler længere nede i luftvejene.

Men invasionen sker ikke uden kamp.

Når virus rammer en celle, genkender følsomme proteiner på overfladen straks partiklens fremmede udseende. Proteinerne sender en advarsel om angrebet til cellens indre, og en sky af giftstoffer skydes udad.

Samtidig udsender cellen et signal, som aktiverer hvide blodlegemer i immunforsvaret. Såkaldte T-celler og naturlige dræberceller forgifter de inficerede celler og forhindrer, at virus opformerer sig og spreder sygdommen.

Hvis kroppen tidligere har været smittet med den samme type influenza, har kroppen allerede en opskrift på de antistoffer, som kan stoppe virussen. Men hvis virustypen er ukendt, fortsætter kampen længere. Så skal kroppen først opfinde et nyt antistof, som passer til den indtrængende virus.

Forsvaret er belastende for kroppen og fremkalder symptomer som løbende næse, feber og smerte. Sygdommen er brudt ud.

Immunforsvarets kamp gør kroppen syg

undefined

Kroppens kamp mod influenza skaber sygdomssymptomer som snot, hoste og feber. Viruspartiklerne skal kæmpe mod immunsystemet, før de kan brede sig og fuldende smitten. Striden i kroppens indre er årsag til de fleste symptomer.