OceanGate

Canadisk fly har opsnappet bankelyde i havet nær forsvundet ubåd

Eftersøgningshold, der leder efter ubåden "Titan", har registreret bankelyde med 30 minutters intervaller.

Et canadisk eftersøgningsfly, der har cirkuleret omkring punktet i Atlanterhavet, hvor ubåden "Titan" er forsvundet, har tirsdag amerikansk tid opsnappet regelmæssige bankelyde med 30 minutters intervaller.

Det viser et internt amerikansk regeringsnotat, som er kommet i hænderne på det amerikanske medie Rolling Stone.

RCC Halifax (redningsstation i det østlige Canada, red.) sendte en P8, Poseidon, som fra luften kan skanne under vandet, på vingerne, lyder det i en mail til det amerikanske indenrigsministerium.

P8'eren lagde ekkolod ud, som registrerede en kontakt på et punkt tæt på ulykkesstedet. P8'eren hørte bankelyde i området hvert 30. minut. Fire timer senere blev der lagt flere ekkolod ud, og der kunne stadig høres banken.

Det er endnu ikke klart, om bankelydene kan stamme fra den forsvundne ubåd. Men det lyder i notatet, at de "indikerer et fortsat håb om overlevende".

USA's kystvagt i Boston bekræfter ifølge nyhedsbureauet Reuters, at et canadisk fly har opsnappet undervandslyde i området, hvor "Titan" er forsvundet.

Den efterfølgende eftersøgning har dog endnu ikke givet pote, lyder det.

Ubåden "Titan" mistede kontakt med overfladen søndag, 1 time og 45 minutter efter den var dykket. Fartøjet forsvandt i havet 1448 kilometer fra halvøen Cape Cod i den amerikanske delstat Massachusetts.

Ubåden havde kurs mod vraget af "Titanic", der ligger knap fire kilometer under Atlanterhavets overflade.

"Titan" opereres af firmaet OceanGate.

De fem personer om bord er OceanGates direktør, Stockton Rush, milliardæren Hamish Harding, en pakistansk forretningsmand og hans søn, samt en fransk dykker og Titanic-ekspert ved navn Paul-Henry Nargeolet.

Ifølge OceanGate har ubåden en kapacitet til at have fem personer om bord i 96 timer.

Chef i ubådsfirma advarede om sikkerhedsrisiko ved Titanic-tur

Mens ubåden "Titan" befinder sig et ukendt sted i Atlanterhavet med mindre end to dages iltforsyning til besætningen, viser det sig nu, at en tidligere chef allerede i 2018 slog alarm over sikkerhedsrisikoen i forbindelse med dyk ned til skibsvraget "Titanic".

Men sikkerhedsbekymringerne blev ignoreret, og chefen blev fyret, skriver nyhedsbureauet AFP.

Det hævder den tidligere chef i et søgsmål, som blev indgivet ved en domstol i den amerikanske forbundshovedstad, Washington D.C., i 2018.

Den tidligere chef hedder David Lochridge. Han startede ved OceanGate, hvis fartøj "Titan" søndag forsvandt under en tur til skibsvraget af "Titanic", som ubådskaptajn i 2015.

Han blev senere forfremmet til chef for maritime operationer ved firmaet, hvor han ifølge søgsmålet tog sine bekymringer om sikkerheden på "Titan" op med den øvrige ledelse i OceanGate.

Ifølge søgsmålet var Lochridge bekymret over "kvalitetssikringen og sikkerheden på "Titan", ikke mindst fordi OceanGate nægtede at gennemføre afgørende, ikke-ødelæggende forsøg med ubådens eksperimenterende design af skroget".

Lochridge hævder ifølge søgsmålet, at ubådens kighul i fronten var bygget til at klare trykket på ned til 1300 meters dybde. OceanGates planer var imidlertid at bringe passagerer ned til 4000 meters dybde, hvor "Titanic" ligger.

Af Lochbridges søgsmål fremgår det desuden, at han forsøgte at få selskabet til at bruge et uafhængigt agentur til at inspicere og sikkerhedscertificere ubåden.

I stedet for at tage stilling til hans bekymringer, rette fejlene og sikre sikkerheden på den eksperimentale "Titan" eller at bruge et klassifikationsbureau til at inspicere "Titan", gjorde OceanGate det stik modsatte - de fyrede Lochridge øjeblikkeligt, lyder det i søgsmålet ifølge AFP.