5 myter om skærmtid

Gør Google dig virkelig dummere? Giver din smartphone dig dårlig nakke? Og kan man sammenligne sociale medier og stoffer? Vi kører fem myter om skærmtid igennem videnskabsmaskinen.

Myte 1: "Google gør dig dummere"

IT-journalisten Nicholas Carr blev i 2008 verdensberømt for sin artikel “Gør Google os dumme?” og mange har siden stillet samme spørgsmål.

Men vi kan ikke konkludere, at Google gør os dummere. Internetsøgning kan tværtimod øge hjerneaktiviteten, viser undersøgelser.

Forskere fra Columbia University mener, at internettet fungerer som en ekstern hukommelse, hvor vi kan lagre information.

Forskerne har i forsøg undersøgt folks evne til at huske informationer, når de har internettet ved hånden. Forsøgspersonerne huskede primært, hvor informationer kunne findes, snarere end hvad informationerne var.

Det skyldes bl.a., at hjernen kun kan overskue tre til fem forskellige informationer ad gangen. Internettets mange tusinder informationer overbelaster særligt arbejdshukommelsen, der bearbejder viden, inden det kan lagres i langtidshukommelsen.

Men hjernen brænder ikke sammen af de mange informationer. I stedet frigør den “diskplads” ved at uddelegere hukommelsen til nettet og blot huske, hvor informationerne kan findes.

Dette fænomen kaldes transaktiv hukommelse og optræder også, når fx folk i parforhold “deler” hukommelse med hinanden ift. hushold, kalender- og budgetføring.

Når internettet tager sig af lagringen af store dele af vores semantiske hukommelse – den del af langtidshukommelsen, som lagrer almen viden og paratviden – frigør vi sandsynligvis andre kognitive ressourcer, viser en række studier.

Blandt andet viser et forsøg fra University of California, at internetsøgning aktiverer områder i hjernen, som har med beslutningstagning og fornuft at gøre. Områder, som ikke lyser op, når vi for eksempel læser i en bog.

© Gary W. Small

Nettet øger hjernens aktivitet

Forskere ved University of California har skannet forsøgs-personers hjerner. Til venstre ses hjerneaktivitet ved boglæsning. Til højre ses hjerneaktivitet ved netsøgning, der øgede aktiviteten i områder i hjernen, som bl.a. er knyttet til fornuft og beslutninger.

Myten om internetsøgning er: FALSK

Myte 2: “Du må ikke lade din smartphone sidde i opladeren”

I 2016 brød flere eksemplarer af Samsung Galaxy Note 7 pludselig i brand.

Episoden gav brændstof til en velkendt myte: Din telefon går i stykker, hvis du lader den sidde i opladeren natten over. Men frygten er ubegrundet.

Årsagen til de brændende batterier var, at ruten mellem batteriets elektroder var forkortet grundet dårlige materialer. Derfor blev elektrolytten – væsken, som leder ionerne i batteriet – overophedet og begyndte at koge, så der til sidst gik ild i batteriet.

Alle moderne smartphones har et såkaldt battery management system (BMS) integreret i batteriet, der forhindrer sådanne ulykker.

Når du oplader, rykker litium-ioner fra en katode til en anode, hvorfra de så vandrer tilbage, hvilket skubber elektroner rundt i et kredsløb, når du bruger din smartphone. En chip måler løbende spændingen i batteriet, mens opladeren er tilkoblet.

Når spændingen rammer 4,2 volt, aktiveres en diode, der virker som en envejsventil for elektricitet og lukker af, så batteriet ikke kan blive overophedet.

Dioder i batterierne kan også lukke af, så strøm ikke forlader batteriet, mens det bliver opladet.

Dioder virker som ventiler for strøm

Moderne smartphones har et system, der sikrer, at batteriet ikke går i brand. Systemet kaldes for BMS (Battery Management System) og bruger såkaldte dioder.

Myten om opladere er: FALSK

Myte 3: “Din smartphone giver dårlig nakke”

Når du bøjer hovedet for at tjekke mobilen, slider det voldsomt på nakken. Fænomenet er døbt “technakke” og kan føre til slidskader og dårlig kropsholdning.

I et studie fra 2014 undersøgte den amerikanske kirurg Kenneth Hansraj, hvordan det belaster vores nakke, at vi i stigende grad går med næsen begravet i vores smartphone.

Et hoved vejer omkring fem og et halvt kg, men når du læner hovedet forover eller bagover, bliver presset på nakken og rygsøjlen forøget.

Hvis du bøjer nakken blot 15 grader, gør vægtforskydningen, at hovedet belaster nakkens rygsøjle, muskler og sener med en kraft, som svarer til 12 kg.

Bøjet hoved belaster rygsøjlen

Et hoved vejer i gennemsnit ca. 5,5 kg, men når du kigger på din smartphone, bøjer du typisk nakken 45 grader. Det forskyder vægten af hovedet, så nakkens rygsøjle bliver belastet med en kraft, der svarer til 22 kg.