Metaverse

Er Zuckerbergs Metaverse på vej i graven?

Det stort anlagte Metaverse er i kæmpe krise som internettets afløser. Er tiden kommet til at trække stikket på projektet, inden det for alvor kom i gang?

Det stort anlagte Metaverse er i kæmpe krise som internettets afløser. Er tiden kommet til at trække stikket på projektet, inden det for alvor kom i gang?

Shutterstock

Ifølge nyhedssitet Coindesk har metaverse-netværket Decentraland haft blot 38 aktive brugere på et døgn, hvilket er ganske få for en virksomhed værdisat til 10 milliarder kroner – også selvom selskabet siden har tweetet om, at det har 56.697 aktive månedlige brugere.

Samtidig mener Meta-direktør Mark Zuckerberg i et interview med it-mediet The Verge, at metaverse-teknologien er på vej ind i en dyb bølgedal. Facebooks moderselskab skiftede ellers for et år siden navn til Meta og investerede 76 milliarder kroner i det kommende 3D-internet. .

Dyre headsets, dårligt indhold og få brugere er hovedårsagerne til, at mange iagttagere nu er ved at dødsdømme metaverset.

Mangler tonsvis af byggesten

De store ambitioner for metaverset er en digital verden som et alternativ til din fysiske virkelighed.

Iført headset kan du browse rundt i et tredimensionelt parallelunivers blandt andre internet-folk og være socialt til stede med så mange sanser, som det er teknisk muligt at medbringe online.

I interviewet med The Verge udtrykker Mark Zuckerberg glæde over, at begrebet metaverse er offentligt kendt, da han selv oprindeligt vurderede, at det ville tage fem år at få udbredt.

”Der er stadig tonsvis af ting, der skal bygges,” erkender han samtidig.

Giver menneskelige udfordringer

I dag har forskellige it-selskaber eksempelvis deres egne forskellige metaverser uden stor åbenhed mod hinanden.

Isolerede verdener kan ifølge analytikere fra den amerikanske tænketank Pew Research dræbe brugerinteressen med samme hast, som det skete for Second Life-universet i 00’erne.

Pew-analytikerne hævder, at udover mangel på åbenhed og indhold, så har metaverset også sociologiske og psykologiske udfordringer.

Blandt andet nævnes, at mennesker undervurderer , hvad det kræver at konvertere fra et analogt til et digitalt liv med en online-persona, som kan være mentalt svær at identificere sig med.

Interesse for 3D-verdener

Interessen for 3D-platforme med brugere i virtuel interaktion med hinanden er ellers til stede.

Et samarbejdsspil som Fortnite har således rundet 400 millioner gamere fem år efter stiftelsen i 2017. Andre 3D-spil med online-makkere og -modstandere som Minecraft og Apex Legends har millionvis af brugere, hvilket også gælder Fortnite-koncerter med Ariana Grande og Travis Scott.

Netop spil, e-sport og anden underholdning er ifølge business-sitet Bloomberg motorerne til, at metaverse-økonomien kan runde investeringer på 600 milliarder kroner i 2024.

Filosofien er, at metaverse-brugerne først får et formål med at færdes online, hvorefter drømmene om digitale samfund med egen krypto-økonomi og pixel-hjem kan blive en realitet med tiden.

En helt normal krise

I et helikopter-perspektiv følger meningerne om metaverset en helt normal udvikling for nye teknologier, som tech-analysehuset Gartner kalder for en ’hype-cyklus’.

I cyklussen er nye begreber som internettet, 3D-printere og bitcoins først blevet hypet op i skyerne med tårnhøje forventninger, hvorefter de havner i en teknisk og brugermæssig krise uden den store interesse. Herfra er det kun de stærkeste koncepter, der overlever.

Lige nu befinder metaverset sig i den krise.

I de kommende år er det op til dig og andre internet-brugere, om metaverset har brugervenligt indhold nok til at nå hype-cyklussens næste faser, som er kritisk masse og derefter din daglige brug.