BlueTwelve Studio / Annapurna Interactive.

Få forskernes svar: Er computerspil farligt for dit mentale helbred?

Du skal spille over 10 timers computerspil, før det (muligvis) påvirker dit mentale velbefindende. Derimod kan du være bagud på points fra starten, hvis du spiller af nød, viser verdens største gaming-studie.

For nyligt er verdens største studie af helbtedstilstanden hos 38.935 computergamere afrundet med en klokkeklar konklusion: dit helbred tager ikke skade af at spille på computer i længere tid.

Bag undersøgelsen står forskere fra Internet Instituttet ved Oxford Universitet (OII) i England, der er kommet frem til, at der skal mere end 10 timers spil til, før der muligvis bliver rokket målbart ved humøret i den ene eller anden retning.

Derimod kan personlige årsager til at gribe controlleren og spille computerspil påvirke din velvære negativt, indikerer forskningen publiceret hos en af verdens ældste videnskabsorganisationer, The Royal Society.

Din motivation er afgørende

”Det handlede ikke om mængden af computerspil, men om kvaliteten. Hvis de (gamerne, red) følte, at de var tvunget til at spille, blev humøret værre. Hvis de spillede, fordi de elskede det, så viste data ikke, at det påvirkede deres helbred. Det så ud til at give dem en stærk positiv følelse.”

Sådan opsummer psykologi-professor med speciale i virtuelle verdener, Andrew Przybylski, fra OII undersøgelsen på Oxford Universitets website.

I 2020 nåede samme forskningsgruppe med 3,274 forsøgsdeltagere ellers frem til, at meget computerspil kunne være godt for humøret.

Nu er godt 10 gange flere deltagere blevet spurgt om deres mentale helbredsoplevelse før, under og efter syv udvalgte spil, der blandt andet tæller Apex Legends, Gran Turismo Sport og Animal Crossing: New Horizons med vidt forskelligt indhold og udfordringer.

EVE Online er et af syv computerspil, som de 38 935 computergamere fra undersøgelsen har prøvet kræfter med.

© CCP Games

Ingen af spillerne har ifølge Andrew Przybylski angivet nævneværdige forandringer i deres helbredstilstand, efter de løbende har angivet deres niveau af glæde, sorg og vrede samt besvaret spørgsmål om deres livsglæde generelt.

Må kun spille tre timer om ugen

Undersøgelsens konklusioner går dermed i clinch med mangeårige bekymringer om, hvorvidt computerspil har en skadelig effekt.

Eksempelvis har den kinesiske regering valgt side og siden 2019 indført tidsrestriktioner for børns brug af computerspil for at beskytte deres mentale og fysiske helbred.

Sidste sommer blev det forbudt for knap 200 millioner kinesiske børn under 18 at spille computerspil mere end én time – og kun fredag, lørdag, søndag og på helligdage i tidsrummet mellem klokken 20 og 21.

Alle skal have indsigt

Konkret er det de statslige godkendte spilplatforme i Kina, der skal reducere børnenes spilletid.

Ellers vanker der bøder i et land med et langt og bøvlet forhold til computerspil, og hvor den lokale spilindustri årligt omsætter for 330 milliarder kroner.

Blandt andet har den kinesiske mediegigant Tencent med mere end en milliarder brugere udviklet ansigtsgenkendelsessoftware, der kontrollerer, om børnene spiller på deres forældres computere ud over den tilladte time.

I det britiske spilstudie konkluderer forskerne, at blandt andre politikere og andre involverede hellere skal fokusere på den individuelle gamers spillelyst, fordi begrænsninger baseret på tid alene ikke har nogen effekt.

Professor Andrew Przybylski udtrykker direkte håb om, at gamere fremover kan donere data på diverse spilplatforme, så spillerne selv, deres forældre og alle andre kan få indsigt i, hvordan spil løbende påvirker os.