Boeing 747

Derfor bruger Boeing 747-fly stadig disketter

Hvis du er født omkring årtusindeskiftet, har du måske aldrig set - og slet ikke brugt - en diskette eller floppy disk. Men selvom disketten er blevet overhalet af mindst to generationer af data-teknologi, bliver den stadig brugt i flere industrier, for eksempel til at overføre data til gamle Boeing-passagerfly.

Hvis du er født omkring årtusindeskiftet, har du måske aldrig set - og slet ikke brugt - en diskette eller floppy disk. Men selvom disketten er blevet overhalet af mindst to generationer af data-teknologi, bliver den stadig brugt i flere industrier, for eksempel til at overføre data til gamle Boeing-passagerfly.

Shutterstock

For os, der blev født i starten af 90'erne - og naturligvis ældre generationer - var disketten engang synonym med at overføre filer fra en computer til en anden.

Hvis du ville vise din ven, hvor langt du var kommet i et computerspil, skulle spil-filen overføres til en af de farvede, kvadratiske plastik-diske med det lille metal-skjold på toppen, og så skubbes ind i diskette-drevet på din vens computer, som alle pc'er havde dengang.

I midten af 90'erne begyndte cd-rommen at vinde frem med mere plads til at opbevare filer, og den er siden blevet udkonkurreret af de små usb-drev.

Men disketten er ikke død. I nogle industrier, blandt andre luftfart, er de stadig afhængige af floppydisks til at overføre vigtige data og opdateringer.

Boeing-fly får månedlige opdateringer på floppydisk

Under en videokonference for IT-sikkerhed fik selskabet Pen Test Partners adgang til et nyligt skrottet passagerfly af typen Boeing 747-400. Her viste en ekspert fra firmaet rundt i flyet og gennemgik cybersikkerheden i et videointerview med mediet The Register.

Video-rundturen kommer også forbi en station til at opdatere flyets navigationsdatabase. Den indeholder oplysninger om flyets rute, andre flyruter, hjælpemidler til radionavigation, lufthavne, landingsbaner og procedurer efter afgang og landing.

I det Boeing 747-400-fly, cybereksperten viser rundt i, bliver de vitale opdateringer uploadet i flyets computere ved hjælp af 3,5-tommers disketter.

Den størrelse disketter er godt nok det nyeste skud på floppydisk-stammen, selvom den kom på markedet i 1980. Oprindeligt kunne den kun lagre 720 kilobyte, men Ultra-udgaven fra 1996 kunne klare hele 120.000 kilobyte eller 120 megabyte.

© Shutterstock

Der går tusinde megabyte på en gigabyte, og en billig usb-nøgle i dag har typisk 32 gigabyte plads.

Boeing 747-400-modellen blev bygget i 80'erne, og disketten var derfor markedsførende teknologi på det tidspunkt. Det ville kræve gennemgående ombygninger at lave flyenes it-systemer om, og derfor har det været billigere at lade være.

IT-sikkerhedseksperten påpeger også, at disketterne har været forsvarlige at bruge. Ifølge ham har de fungeret og været svære at hacke.