Får hjælp fra instrumentbrættet
Den kommende elektriske drone kan i dag flyve 40 kilometer på én opladning med en transportvægt på 200 kg, efter den allerførste prototype var i luften i 2011.
Siden har selskabet samlet erfaring fra over 1.000 test-flyvninger og har fået tilladelser til endnu flere prøveflyvninger i byer som Helsinki, Hamborg og Singapore.
Ni lithiumbatterier fodrer dronens 18 rotorer med energi til flyvningerne, og netop rotor-designet gør ifølge testpiloten Paul Stone navigationen meget nemmere i modsat til en helikopter.
Paul Stone forklarer til Reuters, at udførsel af navigationsopgaver i en klassisk helikopter ofte afføder andre opgaver og dermed sætter piloternes kognitive koordineringssystem på prøve i luften.
I dronen er instrumentbrættet spækket med mikrosensorer, der i to backup-systemer hjælper med navigationen til flyvninger og landinger.
Premiere som transportdrone
Udover at fungere som lufttaxi kan el-dronen også benyttes til godstransport eksempelvis mellem lufthavne og fragte fornødenheder til skibe langt fra land.
Inden for få måneder forventes den slags leveringer at blive virkelighed i Dubai, som også barsler med flyvende førerløse taxier fra Volocopter og andre leverandører i de kommende år.
Dubai forventes derudover inden for et års tid at søsætte en anden og mere jordnær førerløs taxiservice, selvom det ’kun’ bliver i form af selvkørende biler.
Så trods de ambitiøse mål for Paris bliver den franske hovedstad måske alligevel ikke det første sted med taxadroner i rutefart.
Bygger drone-lufthavne
I den nyligt overståede testflyvning i nærheden af Paris har Volocopter ellers deltaget i hele passagerrejsen fra ankomsten til lufthavnen til selve flyveturen og den afsluttende landing.
For det franske selskab Aeroports de Paris med ansvar for tre parisiske lufthavne har ved samme lejlighed åbnet portene for udbygning af sine faciliter til også at huse dronelufthavne.
Forkvinde for regionsrådet for Paris, Valérie Pécresse, har i forbindelse med åbningen af den nye drone-terminal store ambitioner om, at den franske hovedstad bliver kendt for elektriske flyvninger.
”De Olympiske Lege i 2024 er en fantastisk mulighed for at præsentere og lancere dette projekt og promovere stedets faciliteter,” forklarer Valérie Pécresse i en pressemeddelelse.
Hun understreger, at udviklingen sker med respekt for indbyggerne i Paris, og de flyvende og (næsten) lydløse maskiner over byernes by skal indføres for at mindske CO2-udslippet.