Sandheden om atomkraft

I 1970’erne blev atomkraft udråbt som fremtidens dominerende energikilde, fordi den i teorien var fri for forurening. Siden har alvorlige ulykker bremset udviklingen, så atomkraft i dag kun står for ca. 10 pct. af verdens elproduktion, mens energikilder som sol og vind er i fremgang.

“Atomkraft er en ren energikilde” - Sandt

Atomreaktorer udleder ikke giftig røg og CO2. Den rene strøm fra værkerne betyder i midlertid ikke, at atomkraft er en forureningsfri energikilde.

FN’s klimapanel, IPCC, placerer atomkraft på samme liste over rene energikilder som sol, vind, vandkraft og geotermi, der udnytter varmen fra dybere jordlag.

IPCC fremhæver dermed atomkraft som en moden og klimavenlig kilde til strøm og udpeger kernekraftværker som en vej til at mindske klodens samlede klimapåvirkning.

Energikilden bliver betragtet som ren, fordi atomreaktorer producerer elektricitet uden at udlede hverken CO2 eller andre drivhusgasser i modsætning til fx kulkraftværker.

Jordhuller gemmer atombrændsel i årtusinder

Alligevel er atomkraft blandt de energikilder, der kan afsætte det største miljøaftryk. Reaktorernes brændsel består nemlig ofte af radioaktivt uran, der findes som såkaldte isotoper med et varierende antal neutroner i atomkernen.

Isotoperne er ustabile, så de omdanner sig – henfalder – til andre grundstoffer og afgiver energi som radioaktiv stråling i processen.

Hvis de radioaktive isotoper slipper ud i naturen, er de enormt sundhedsskadelige for mennesker og dyr. Uranminer er som regel forurenede, men de værste forureningsulykker er opstået på atomkraftværker i drift som Fukushima i Japan og ved Tjernobyl i Ukraine.