Elbil, opladning, hurtig

Nyt batteri kan lades op 60 gange hurtigere

Australsk firma har udviklet et batteri, som kan gøre fremtidens elbiler lynhurtige at lade op og samtidig give dem længere rækkevide.

Australsk firma har udviklet et batteri, som kan gøre fremtidens elbiler lynhurtige at lade op og samtidig give dem længere rækkevide.

Shutterstock

Klodens bilproducenter er i høj fart ved at omstille produktionen til miljøvenlige elbiler. Men de litium-ion-batterier, som i dag giver energi til bilernes elmotorer, har nogle alvorlige ulemper.

De er dyre, tunge og fylder meget, og så tager det noget længere tid at lade dem op, end det tager at fylde benzin på en bil med forbrændingsmotor.

Nye og bedre batterityper er på vej, og et af de første, som kommer på markedet, er udviklet af den australske batterivirksomhed GMG i samarbejde med The University of Queensland.

Sammen har de netop annonceret, at de næsten er klar med et aluminium-ion-batteri, som i forhold til det kendte litiumbatteri kan lades op 60 gange hurtigere og indeholde tre gange så meget energi.

Desuden udvikler det nye batteri ikke så meget varme, så elbilen behøver ikke et tungt kølesystem til batteriet.

Tesla S, elbil

Batteriet i en Tesla S består af tusindvis af små litium-ion-celler.

© Shutterstock

3 facts om batterier

Først: Franskmanden Gaston Planté opfandt det genopladelige batteri i 1859.

Størst: I Californien skal et batteri på 400.000 kWh gemme strøm fra bl.a. solceller.

Flest: Batteripakken i en Tesla S består af 8256 små litium-ion-batterier.

Med den ladehastighed, opfinderne lover, vil en bil med aluminium-ion-batteri kunne køre op imod 500-600 km efter bare ét minuts opladning.

Det svarer omtrent til den rækkevidde, en benzinbil får ved at tanke benzin på i et minut, og rækkevidden med fuld “tank” vil også være ca. den samme.

Litium-ion-batteriet blev udviklet i 1980’erne og leverer energi, når positivt ladede litium-ioner bevæger sig fra den ene elektrode til den anden inde i batteriet.

Én litium-ion har én elektron, hvorimod én aluminium-ion har tre elektroner, så ved at erstatte litium med aluminium kan batteriet levere tre gange så meget energi. Desuden er aluminium både billigere og lettere tilgængeligt.

GMG og The University of Queensland forventer, at det nye batteri kommer på markedet i 2022. De første elbiler med batteriet ruller ud i 2024.