Sandheden om batterier

De er tunge, ineffektive og fyldt med dyre og farlige kemikalier. Men samtidig er de helt centrale for, at vind-, sol- og vandkraft kan erstatte fossile brændsler.

"Batterier skåner miljøet" – Delvist sandt

Kampen mod global opvarmning kan få en udstrakt hånd fra batterier, fordi de tillader lagring og trådløs brug af strøm fra grønne energikilder som sol-, vind- og vandkraft.

Men beregninger viser, at produktionen af et gennemsnitligt elbilbatteri udleder ni tons CO2, hvilket vil sige, at produktionen af en elbil har et dobbelt så stort klimaaftryk som en benzinbil.

Derudover består moderne batterier af grundstoffer som kobolt og det lette, sølvhvide metal litium.

Udvinding af litium fører ifølge forskere til vandforurening og vandmangel i mineområder i Argentina, Bolivia og Chile, og derfor er forskere meget interesserede i genbrug.

Bliv klogere på, hvordan batteriet fungerer via ion-bytte, og hvordan det får sin batterikapacitet.

I dag genanvendes omtrent fem pct. på verdensplan, men det ændrer sig med stor sandsynlighed i de kommende år.

I en 2019-rapport anslår tænketanken International Institute for Sustainable Development, at værdien af genanvendeligt litium og kobolt fra gamle batterier vil vokse til knap 150 mia. kroner i 2025.

"Batterier udkonkurrerer sort energi" – Falsk

Forskerne benytter begrebet energitæthed eller energidensitet til at sammenligne forholdet mellem vægten af et brændsel, og hvor meget energi det kan levere.

Set i det lys er selv de bedste batterier håbløst udkonkurrerede. Et ton jetbrændstof har 14 gange højere energidensitet end et batteri ved samme vægt, mens en batterilastbil har 40 pct. lavere lasteevne end en tilsvarende benzindrevet lastbil.

Problemet forstærkes af, at biler, busser og fly bliver lettere, mens de forbruger deres brændstof. Et batteri derimod fastholder sin vægt, hvilket er en kæmpe udfordring, særligt for elektrisk luftfart.

Canadiske Harbour air har med succes testet verdens første kommercielle, fuldt elektriske fly.