Our website does not support Internet Explorer.

To get the best experience on our website and of our content, please use a more modern browser like Edge, Chrome, Safari or similar.

Sandheden om batterier

De er tunge, ineffektive og fyldt med dyre og farlige kemikalier. Men samtidig er de helt centrale for, at vind-, sol- og vandkraft kan erstatte fossile brændsler.

"Batterier skåner miljøet" – Delvist sandt

Kampen mod global opvarmning kan få en udstrakt hånd fra batterier, fordi de tillader lagring og trådløs brug af strøm fra grønne energikilder som sol-, vind- og vandkraft.

Men beregninger viser, at produktionen af et gennemsnitligt elbilbatteri udleder ni tons CO2, hvilket vil sige, at produktionen af en elbil har et dobbelt så stort klimaaftryk som en benzinbil.

Derudover består moderne batterier af grundstoffer som kobolt og det lette, sølvhvide metal litium.

Udvinding af litium fører ifølge forskere til vandforurening og vandmangel i mineområder i Argentina, Bolivia og Chile, og derfor er forskere meget interesserede i genbrug.

Bliv klogere på, hvordan batteriet fungerer via ion-bytte, og hvordan det får sin batterikapacitet.

1 / 3
123

I dag genanvendes omtrent fem pct. på verdensplan, men det ændrer sig med stor sandsynlighed i de kommende år.

I en 2019-rapport anslår tænketanken International Institute for Sustainable Development, at værdien af genanvendeligt litium og kobolt fra gamle batterier vil vokse til knap 150 mia. kroner i 2025.

"Batterier udkonkurrerer sort energi" – Falsk

Forskerne benytter begrebet energitæthed eller energidensitet til at sammenligne forholdet mellem vægten af et brændsel, og hvor meget energi det kan levere.

Set i det lys er selv de bedste batterier håbløst udkonkurrerede. Et ton jetbrændstof har 14 gange højere energidensitet end et batteri ved samme vægt, mens en batterilastbil har 40 pct. lavere lasteevne end en tilsvarende benzindrevet lastbil.

Problemet forstærkes af, at biler, busser og fly bliver lettere, mens de forbruger deres brændstof. Et batteri derimod fastholder sin vægt, hvilket er en kæmpe udfordring, særligt for elektrisk luftfart.

Canadiske Harbour air har med succes testet verdens første kommercielle, fuldt elektriske fly.

© Habour Air

"Grøn transport bliver dyrere" – Falsk

Batterier har været med til at holde prisen på elektrisk transport som elbiler oppe, men det ændrer sig i år, vurderer det amerikanske energiministerium.

Prognoser viser, at batteriprisen i 2020 når ned under 800 kroner pr. kilowatt-time (kWh).

De prisfald gør elbiler mere rentable end benzinbiler.

Udgiften til 1 kWh er faldet det seneste årti, primært på grund af højere efterspørgsel, der tillader masseproduktion af batterier, og siden 2010 er prisen på batterier til elektrisk transport faldet 87 pct.

Batteripris i kroner pr. kilowatt-time.

Forstå, hvordan litium-ion-batterier fungerer og lær, hvad der kan forlænge batteriets levetid.

Læs også:

Batterier

Batteri genbruger atomaffald og holder over 1000 år

5 minutter
Batterier

Nyt batteri oplader sig selv med vanddamp fra luften

2 minutter
Batterier

Nyt batteri oplader din computer og telefon på en brøkdel af tiden

3 minutter

Log ind

Ugyldig e-mailadresse
Adgangskode er påkrævet
Vis Skjul

Allerede abonnement? Har du allerede et abonnement på magasinet? Klik hér

Ny bruger? Få adgang nu!

Nulstil adgangskode

Indtast din email-adresse for at modtage en email med anvisninger til, hvordan du nulstiller din adgangskode.
Ugyldig e-mailadresse

Tjek din email

Vi har sendt en email til med instruktioner om, hvordan du nulstiller din adgangskode. Hvis du ikke modtager emailen, bør du tjekke dit spamfilter.

Angiv ny adgangskode.

Du skal nu angive din nye adgangskode. Adgangskoden skal være på minimum 6 tegn. Når du har oprettet din adgangskode, vil du blive bedt om at logge ind.

Adgangskode er påkrævet
Vis Skjul