Tjen penge på motorvejen: Sælg overskydende strøm til andre elbiler

En forsker fra et universitet i USA har opfundet et cloudbaseret system til genopladninger af el-biler, mens de kører. Systemet giver dig mulighed for at tjene penge på din overskudsstrøm.

En forsker fra et universitet i USA har opfundet et cloudbaseret system til genopladninger af el-biler, mens de kører. Systemet giver dig mulighed for at tjene penge på din overskudsstrøm.

Shutterstock

Elbiler kører i disse år frem på vejene som aldrig før. Selvom rækkevidden i bilernes genopladelige batterier konstant øges, er opladninger på ture over 200 kilometer dog nødvendigt for de fleste.

En forsker fra Kansas Universitetet i USA har derfor udarbejdet en cloud-model for, hvordan el-biler i fart kan oplades af andre el-biler – helt uden at skulle vente timevis ved en el-stander.

Med systemet kan elbiler kobles sammen i små netværk, der holder øje med hinandens behov for opladning.

Genopladningerne sker i fuld fart på vejen i lighed med flys lufttankninger.

Ekstra batteri er nøglen til strøm

I spidsen for udarbejdelsen af det sindrige optankningssystem står Tamzidul Hoque, som er adjunkt i datalogi og elektroteknik ved Kansas Universitetet.

Hans system er sammen med forskere fra Florida opbygget som en tretrins-raket:

I første omgang skal der installeres et computersystem i ens el-bil. Systemet overvåger, om der er biler i nærheden på samme cloud-netværk med fyldte eller flade batterier.

I anden fase kan en bil med fladt batteri på en længere tur betale for at koble sig på en anden el-bil med overskydende strøm.

Optankningsmodellen er i ånd med deleøkonomien med et økonomisk incitament Chefkonsulent Ilyas Dogru, FDM

Tredje trin er strømopkoblingen mellem de to biler. Det sker ved, at to biler kører i samme hastighed ved siden hinanden, mens et strømkabel automatisk tilsluttes mellem køretøjerne.

På vejen bliver strømmen overført til et mindre batteri, som er et supplement til bilens normale lithium-ion-batteri, der bliver opladet ved el-standere.

Da to biler på en motorvej ikke nødvendigvis skal i samme retning, påpeger forskerne, at det mindre batteri skal kunne oplades hurtigere end normalt.

Flere ting mangler stadig

Forskerne påpeger, at både strømmanglen i elbiler på farten og folks ønsker om at tjene penge vil være motivation nok til, at systemet kan udbredes til mainstream-markedet.

Udbredelsen kræver dog, at el-bilfabrikanterne køber ind på visionen og installerer både computersystem, automatisk opladning og det mindre (og dyrere) batteri til lynopladninger i deres biler.

Konceptet inkluderer også, at der skal køre dedikerede strømforsyninger rundt på vejene i form af lastbiler, som en flad el-trafikant kan tilslutte sig for at få ekstra elektricitet på bilen.

En europæisk mulighed

Chefkonsulent Ilyas Dogru fra bilisternes interesseorganisation FDM i Danmark mener, at modellen med optankning på vejen også kan være relevant for europæere – men først længere ude i horisonten.

Han peger på, at den amerikanske mobiloptankning kræver, at konceptet bygges på den såkaldte Vehicle-to-Grid-model (V2G), hvor elbilerne som kørende batterier fodrer strøm tilbage til el-nettet efter behov.

Når det først er på plads i de kommende år, kan mobil optankning mellem bilbatterierne på vejene komme i spil.

”Optankningsmodellen er i ånd med deleøkonomien med et økonomisk incitament. Gøres det let og overskueligt, kan forbrugere som har fået strøm billigt eller gratis, være interesserede i videresalg,” siger Ilyas Dogru til Illustreret Videnskab.