Nyt flybrændstof er lavet af luft og solstråler

Forskere i Schweiz er lykkedes med at producere fossilfrie brændsler ud af den blå luft.

Forskere i Schweiz er lykkedes med at producere fossilfrie brændsler ud af den blå luft.

ETH Zürich/Alessandro Della Bella

Fly- og skibstransport skal gøres klimavenlig for at forhindre udledning af CO2, men løsningerne til fossilfrie brændsler i stor skala halter efter. Det vil forskere ved ETH Zürich nu lave om på med en futuristisk solreaktor, der konverterer luft og solstråler til CO2-neutralt brændstof.

Forskerne har i to år eksperimenteret med teknologien på taget af deres egen universitetsbygning. Her har et forsøgsanlæg drevet af solenergi indsamlet CO2 og vand fra den omgivende luft og derefter omdannet det til en gas bestående af brint og kulilte.

Parabol, solreaktor, fossilfrit brændsel

Den kemiske proces i reaktoren er drevet af solenergi.

© ETH Zürich/Alessandro Della Bella

Denne gas, kaldet syngas, har anlægget herefter forarbejdet til petroleum, metanol og andre kulbrinter, der kan fungere som brændstof i fly og oceangående skibe.

Når brændstoffet forbrændes i de højtydende motorer, udledes der præcis lige så meget CO2, som der blev indfanget til produktionen. Det er det, der gør fremdriften fossilfri.

Ifølge studiet, der er publiceret i det videnskabelige tidsskrift Nature, opererer systemet stabilt nok under gængse vejrforhold til at være effektivt i industriel skala.

Forskerne anslår, at et anlæg, der spænder over ca. 1 pct. af verdens ørkenareal, ville være tilstrækkeligt til at stille det globale behov for fossilfrie flybrændsler. Literprisen for flybrændstof lavet på luft og sol forventes at blive omkring 10 kr.

Parabol, fossilfrit brændsel, flydende brændstof

Solreaktoren producerer i sin nuværende form omkring en deciliter flydende brændstof om dagen.

© ETH Zürich/Alessandro Della Bella