Sol-batteri lagrer energi i flere hundrede timer

Det kan både høste Solens energi og lagre strømmen, indtil du skal bruge den. Det såkaldte sol-flow-batteri har potentiale til at gøre hjem i hele verden bæredygtige – og endda til en fornuftig pris.

Vedvarende energikilder er fremtiden, men de har en stor ulempe: Solceller laver kun energi, når Solen skinner og vindmøller kun, når vinden blæser.

Derfor er det nødvendigt at udvikle nye metoder at opbevare elektricitet, så den kan gemmes til vindstille gråvejrsdage.

Nu har forskere fra University of Wisconsin-Madison bygget et apparat, som både høster og opbevarer energi på en måde, der er så effektiv og billig, at den potentielt vil kunne bruges til at udstyre private hjem – særligt i fattigere hjørner af kloden.

Flow-batteriet

Sol-flow-batteriet integrerer en solcelle med kemikalier, der kan lagre strømmen.

© Wenjie Li et al. / University of Wisconsin-Madison

Holder på solenergien i hundredevis af timer

Apparatet indfanger energi fra Solen med en solcelle af mineralerne silica og perovskit. Solcellen har en effektivitet på 20%; det vil sige, at den omdanner 20% af solens lys til elektrisk energi.

Ved siden af solcellen sidder et såkaldt redox-flow-batteri, som opbevarer elektriciteten, indtil den skal bruges.

Redox-flow-batteriet fungerer lidt anderledes end de lithium-ion-batterier, der sidder i vores smartphones og laptops.

Et lithium-ion-batteri er fyldt med en flydende elektrolytisk væske, der transporterer de ioner, som udgør den elektriske spænding, frem og tilbage.

I et flow-batteri opbevares spændingen i stedet i to eksterne tanke med elektrolytisk væske, som først pumpes ind for at reagere med hinanden, når strømmen skal bruges.

I forskernes nye solcelle-batteri bruges energien fra solcellen til at oplade flow-batteriets tanke, og der kan spændingen blive i lang tid.

En af de primære fordele ved et flow-batteri er nemlig, at det kan bevare spændingen i hundredevis af timer og holde til mange flere ladecyklusser end andre batterier.

Et billigt alternativ til private hjem

Da den elektriske spænding opbevares i eksterne tanker, kan flow-batteriets samlede spænding desuden øges ved at gøre tankene større.

Modsat et almindeligt batteri, hvor hylsterets størrelse er afgørende for kapaciteten. Det gør det langt biligere at bygge store batterier, når man blot kan “hælde mere” kapacitet på tanken.

Forskere i laboratorium

Kemiprofessor Song Jin (t.v.), og kandidatstuderende Wenjie Li fra University of Wisconsin-Madison har brugt år på at forbedre deres sol-flow-batteri.