nb web u34 solar plant
Teknologi - Solceller

Solceller rister tusindvis af fugle

Et nyt amerikansk solkraftværk med 300.000 spejle har i løbet af et halvt år sat op mod 28.000 forbipasserende fugle i flammer.

”Streamers” er et udtryk, som har brændt sig ind i jargonen blandt arbejderne på verdens største solkraftværk i Mohave-ørkenen i USA.

Ordet dækker over smalle striber af røg, som hvert og hvert andet minut tegner sig på himlen over værkets 300.000 meter-store spejle.

Røgsporet opstår, hver gang en fugl uforvarende forvilder sig ind i de højkoncentrerede solstråler, som spejlene reflekterer.

Solen bliver til strøm Strålerne sendes fra jorden og op til et godt 135 meter højt tårn, hvor de koncentreres omkring nogle store vandbeholdere.

Varmen omdanner vandet til damp, som driver turbiner, der skaber elektricitet.

Op mod 28.000 døde fugle Men det højteknologiske fyrtårn frembringer altså ud over en masse grøn strøm også en bunke forbrændte fugleskrog, hvilket har fået områdets dyrebeskyttelsesorganisationer op i det røde felt.

En institution kaldet Center for Biological Diversity vurderer, at hele 28.000 fugle har måttet lade livet siden værket blev sat i drift i februar.

Myndighederne vil foretage en nærmere undersøgelse af fænomenet, når værket har været i drift et helt år.

Læs meget mere om solceller her!