bid af æble

Hvor rene bliver frugter, når jeg skyller dem?

De fleste af os har lært, at vi skal skylle vores frugt, før vi spiser den. Men bliver frugten virkelig helt ren af vandet, eller sidder bakterier og pesticider stadig fast?

Hvor rene bliver frugter, når jeg skyller dem?

Frugter bærer på forskellige mikroorganismer og stoffer, og kun nogle af dem bliver vasket af, når frugten skylles med vand.

Bakterier, andre mikroorganismer og pesticider sidder nemlig ikke lige godt fast på frugters ydre. Nogle sætter sig som en belægning på frugtens overflade, mens andre trænger ind igennem skallen.

Dit æble kan fx huse salmonella, listeria, colibakterier, norovirus, amøber eller spoleorme, der kan give dårlig mave og forgiftningssymptomer, men de sygdomsfremkaldende mikroorganismer kan næsten altid vaskes helt væk.

Pesticider er derimod sværere at slippe af med, fordi de er udviklet til at klistre fast på frugt og grønt for at beskytte dem mod skadedyr.

Kun få pesticidrester kan fjernes helt, og mange er stort set umulige at få af, ligegyldigt hvor meget du skrubber.

Gift og organismer angriber frugt

Pesticider og mikroorganismer kan trænge ind i frugten, så de er umulige at skylle væk.

Uanset hvad bør du skylle al frugt og grønt grundigt. En amerikansk undersøgelse har fx vist, at fire ud af ti børn har ophobet alarmerende mængder pesticider i kroppen fra bl.a. frugt og grønt, der ikke er blevet skyllet ordentligt. Stofferne kan bl.a. føre til dårlig sædkvalitet, kræft, fødselsdefekter og Parkinsons syge.

Sundhedsmyndighederne har derfor også fastsat grænseværdier for, hvor mange pesticidrester frugt og grønt må rumme.

Organismer gør frugter syge

På frugtplanter vokser der også naturlige mikroorganismer.

Hvis de trænger ind i frugter – fx gennem et hul på skrællen af et æble – kan organismerne gøre frugter syge og danne rådne pletter.

Pletterne er umulige at vaske væk, fordi de sidder i frugtkødets væv eller celler. De naturlige mikroorganismer er dog helt ufarlige for mennesker.

Pesticider er ikke ligeligt fordelt