Chili
© Photo by Elle Hughes on Unsplash
Teknologi - Fødevarer

Hvor sidder styrken i en chilipeber?

Jeg har hørt, at hvis man fjerner kernerne fra en chili, er den ikke så stærk, men jeg synes ikke, det virker. Hvordan kan det være?

I modsætning til hvad mange tror, sidder styrken i en chili ikke i kernerne. Det stof, der giver styrken i chilipebre, kaldes capsaicin, og langt det meste findes i skillevæggene og i frøstolen. Kernerne producerer ikke selv capsaicin, og derfor er der næsten ingen styrke i kernerne i en frisk chili.

Der kan dog godt være en lille smule i en konserveret chili, fordi kernerne langsomt optager capsaicin fra andre dele af frugten. Capsaicin er i virkeligheden en form for nervegift. Når en chili smager stærkt, skyldes det, at nervecellerne i munden reagerer, som om de havde været i kontakt med en syre.

Mange kan godt lide fornemmelsen, men det kan også blive for voldsomt. Er man kommet til at spise en chili, der er for stærk, hjælper det ikke ret meget at drikke vand. Capsaicin er nemlig en olie og kan derfor ikke opløses i vand.

Vandet kan højst sprede stoffet i munden. Derimod er mejeriprodukter som mælk eller yoghurt gode, fordi fedtstoffet vil binde capsaicinet. Brød kan også hjæpe med at opsuge det.

I naturen har den stærke smag den funktion, at pattedyr afholder sig fra at spise chilier. Derimod bliver de ofte ædt af fugle, som næsten ingen smagsløg har. For planterne har det den fordel, at frøene kommer vidt omkring. De chilier, man kan købe i forretningerne, er ganske vist for store til at blive spist af fugle. Men det skyldes, at der er tale om fremavlede varianter. De vilde planter, som fuglene foretrækker, har mange ganske små frugter.