Insekter som mad - FN godkender kryb i kostpyramiden
Teknologi - Fødevarer

FN siger god for insekter i kostpyramiden

I fremtiden skal vi få flere af vores proteiner fra larver og insekter. I hvert fald hvis det står til FN og EU, som nu har vurderet værdien af insekter som mad.

Det kræver en ordentlig klat ketchup og en hel del overvindelse første gang, men du kan lige så godt vænne dig til det. Sprødstegte græshopper og saftige melorme kommer til at fylde væsentligt mere i din daglige kost.

Insekter skal nemlig erstatte andre proteinkilder, som er dyre og forurenende at opdrætte, fx kvæg og svin.

Det mener FN’s fødevareorganisation FAO og EU’s fødevareagentur EFSA i hvert fald, og derfor har de nu officielt vurderet insektdiætens ernæringsmæssige værdi og fødevaresikkerhed.

Rapportens konklusion er, at man sagtens kan sammensætte et sundt og nærende måltid via de over 1900 spiselige insekter, vi kender til i dag.

INSEKTPYRAMIDEN: En lille del af de spiselige kryb ordnet efter næringsværdi. Spis mest fra bunden og mindst fra toppen. Klik for zoom.

Millioner anvender insekter som mad

I det meste af verden har man længe kendt og værdsat insekters nytte som fødevarer. I mange lande i Asien, Afrika og Latinamerika spiser befolkningen insekter uden at blinke.

Sundhedsmæssigt indeholder de små kryb da også masser af proteiner og mineraler. Fx findes der en del kalk i mange insekters skal og skelet.

De har også den fordel ift. større dyr og fisk, at de lever i kort tid og dermed ikke kan nå at ophobe så meget forurening med kemi eller tungmetaller.

Den næste modedille: Insekter som mad