Sandheden om kaffe

Kaffe drikkes over hele verden og er allermest populær i Norden. Den sorte bryg har de senere år vist sig sundere end sit rygte, men til gengæld er den rigtig skidt for klimaet.

Ny undersøgelse: Kaffe ændrer dit dna

Indtag af kaffe kan have en effekt på, hvilke af dine gener, der tændes og slukkes og dermed også påvirke dit helbred positivt. Det er konklusionen i en ny undersøgelse udført af forskere fra Erasmus University Medical Center i Rotterdam.

De seneste år har flere undersøgelser vist, at den sorte drik kan komme med en række sundhedsmæssige fordele - bl.a. i form af en lavere risiko for at udvikle sygdomme, som fx hjertesygdomme, diabetes og parkinson.

Indtil videre har forskerne ikke vidst præcis hvorfor. Men nu viser den nye undersøgelse, at årsagen kan ligge gemt i den del af vores dna, som ikke er en del af den genetiske kode, men styrer hvordan generne skal opføre sig - såkaldt epigenetik.

De hollandske forskere ledte efter såkaldte epigenetiske markører i dna'et fra mere end 16.000 mennesker i USA og Europa.

Her opdagede de, at kaffedrikkerne havde en række ændringer i særlige metylgrupper omkring deres dna. Des mere kaffe, personen drak, des større var chancen for at finde ændringerne.

Ifølge forskerne kan metylgrupperne blandt andet spille en rolle i forhold til kroppens fordøjelse og betændelsestilstande og dermed også påvirke vores helbred. Forskerne understreger dog, at der stadig er brug for yderligere undersøgelser for at forstå, præcist hvordan.

“Kaffe er usundt” - Både-og

Kaffe har et blakket ry og er blevet sammenkædet med både hjertesygdomme og kræft.

Men det seneste årti har forskningen fundet bevis for flere sundhedsfordele ved kaffedrikning.

Fordelene gælder dog kun, hvis kaffen ind­tages i moderate mængder og ikke bælles i kandevis. Grænsen går ved et dagligt indtag på ca. 400 mg koffein. Det svarer til fem kopper eller maksimalt en liter kaffe om dagen.

Blandt de gavnlige effekter er nedsat dødelighed, særligt hos hjertepatienter.

Drikken ser også ud til at yde en vis beskyttelse mod parkinson, type 2-sukkersyge og leversygdomme – inklusive leverkræft.

Kaffe er et tveægget sværd