Ford vil tage patent på kamufleret reservebatteri til elbiler

Elbiler har stadig væsentligt kortere rækkevidde end benzin- og dieselbiler. Men det problem vil Ford løse med et kamufleret reservebatteri, viser en patentansøgning.

Model af el-bil med reservebatteri på taget
© Ford

Rækkevidden er stadig et af de store problemer for moderne elbiler.

En Mercedes-Benz EQS 450+, der i flere tests bliver kåret til elbilen med længst rækkevidde, kan køre lige under 750 kilometer på én batteri-tank. Men standard er typisk mellem 300 og 400 km., ikke mindst afhængigt af om det er sommer eller vinter.

Og selvom batterierne til de elektrificerede personbiler er under konstant udvikling, har bilfabrikanten Ford tilsyneladende et andet bud på, hvordan fremtidens elbiler bliver i stand til at klare sommerens bil-ferier i ét stræk.

Den amerikanske bil-gigant har nemlig indsendt en patentansøgning på et reservebatteri til elbiler, der for det utrænede øje ligner en almindelig tagboks.

Batteriet skal udstyres med et ladekabel, der kan kobles på bilens oplader som en transportabel ladestation.

Optankningen skal være trådløs

Årvågne brugere på et internetforum for Ford F-150 Lightning-entusiaster har opsnappet patentansøgningen.

I ansøgningens skitser er reservebatteriet angiveligt monteret på en Ford Bronco-model.

Patentansøgningen viser også tydeligt et ladekabel, der stikker ud af bagenden på det tagbokslignende batteri.

Skitse af tagboks til reservebatteri

Fords nye reservebatteri monteres på el-bilen som en tagboks, hvilket det også ligner til forveksling i de skitser, som bil-giganten har indsendt med patentansøgningen på designet.

© Ford

Ifølge patentansøgningen skal ladekablet kunne bruges direkte i elbilens ladeluge.

På sigt ønsker Ford at gøre tilslutningen trådløs, så bilens fører ved hjælp af en knap kan sætte batteriet i gang med at overføre strøm til motoren.

I og med at Ford endnu ikke har meldt noget ud om det nye reservebatteri, er der stadig et hav af ubesvarede spørgsmål om, hvad batteriet præcist bliver i stand til.

Hvor meget længere elbilens rækkevidde bliver med det tagmonterede batteri, er altså endnu uklart.

Patentdokumenterne beskriver dog, at tagboksen skal isoleres med polyuretan-skum for at sikre batteriet mod varme og kulde.

Måske besværlig montering

Boksens køleventiler på siden skal også kunne lukkes, hvis bilen skal på tur gennem sne, regn eller sand, der kan beskadige batteriet.

Et andet vigtigt spørgsmål er, hvor på taget tagboksen skal monteres og hvordan.

Batterier til elbiler vejer typisk mellem 300 og 600 kg, så boksen skal formentligt monteres lidt grundigere end en almindelig skiboks - men reservebatteriet må formodes at være mindre end det standardmonterede.