Ser man på statistikken er det ifølge professoren ikke de mest populære og komfortable sæder, der sikrer dig bedst i tilfælde af en ulykke. Nærmere tværtimod.
Det er nemlig de midterste sæder på sidste rækker i flyet, der er de sikreste.
Drury baserer bl.a. analysen på en gennemgang af 35 års data om flyulykker i det amerikanske medie Time Magazine.
Heri fremgår det, at passagerer på de midterste sæder bagest i flyet har en dødelighed på 28 procent ved en ulykke. Til sammenligning har passagerer, der sidder midt i flyet ved midtergangen, en dødelighed på 44 procent.
Det er ifølge Drury altid bedst at sidde nær en nødudgang, fordi det giver hurtig mulighed for at komme ud af flyet - forudsat at der ikke er brand i den side, du sidder i.
Når sikkerheden i midten af flyet er markant dårligere end bagtil , er det fordi, de fleste fly har deres brændstof i vingerne. Og det er en stor ulempe, hvis man er afhængig af at skulle ud her.
Samtidig er det bedre at sidde bagest end længere fremme i flyet, fordi dem, der sidder forrest bliver ramt først, hvis flyet nødlander eller styrter.
Midterpladserne er sikrere end både vindues- og gangpladserne, fordi det virker som en slags "buffer" med mennesker på begge sider, lyder det fra Drury.
Det afgørende for at overleve er dog i sidste ende ikke hvad for et sæde, man sidder på, men hvilken type ulykke, man er ude for, forklarer han og understreger, at flyulykker som bekendt er uhyre sjældne. Der er langt større risiko for eksempelvis at dø i en trafikulykke.