Forskere kopierer edderkoppens tråd

Næsten så stærk som stål og samtidig smidig og elastisk. I årtier har forskere forsøgt at kopiere edderkoppens silketråd. Og nu er drømmen endelig gået i opfyldelse takket være gensplejsede colibakterier.

I årtier har forskere forsøgt at kopiere edderkoppens silketråd, som er stærkere end stål og samtidig smidig og elastisk. Nu er drømmen endelig gået i opfyldelse.

Forskere ved Washington University i USA har opfundet et trick, som kan overføre edderkoppens silkespindende gener til colibakterier, som derefter kan producere silketråden i store mængder.

Edderkoppen skaber et af naturens stærkeste materialer. Nu kan gensplejsede colibakterier endelig gøre den kunsten efter.

De amerikanske forskere er ikke de første, som har fået den idé, men alle andre har måttet opgive, fordi edderkoppens evner er baseret på meget lange dna-strenge, hvor de samme sekvenser gentages igen og igen, og det er åbenbart mere, end bakteriernes indbyggede proteinmaskine kan overskue.

Hver gang, forskere har forsøgt at overføre spindegenerne, har resultatet været, at bakterierne har ændret dna’et eller ødelagt det.

DNA sættes ind i colibakterier

Forskerne fandt en ny løsning på problemet ved at dele edderkoppens dna op i meget mindre bidder.

Først derefter indsatte de bidderne i colibakterier, og nu lykkedes det. I stedet for at ødelægge dna’et begyndte bakterierne at bruge det og producere edderkoppesilke i små stykker, som forskerne herefter ad kemisk vej kunne lime sammen til en længere tråd.