© NIELS AAGE/DTU

Forskere skaber den optimale flyvinge

En ny flyvinge er op til fem procent lettere end dem, som i dag bruges til Boeing 777, og kan reducere forbruget af brændstof med op til 200 tons.

4. januar 2018 af Antje Gerd Poulsen

En gruppe forskere fra DTU i Danmark har skabt den optimale flyvinge til en Boeing 777. 

Vingen er op til fem procent lettere end nuværende vinger, hvilket kan betyde en brændstofbesparelse på mellem 40 og 200 tons på årsbasis.

Vingen er konstrueret i et 3D-program, som er 200 gange mere detaljeret end dem, som bruges industrielt. 

Forskerne har printet en del af vingen i en størrelse på 30 x 10 x 4,5 cm.

© NIELS AAGE/DTU

Forskerne har selv konstrueret programmet og brugte en supercomputer med adgang til 8000 processorer i fem dage for at kunne udvikle vingen.

Programmet hjælper med at finde frem til de strukturer, som er stærkest i forhold til en konkret belastning, samtidig med at de bruger så lidt materiale som muligt. 

Bedriften er ikke kun interessant for flyindustrien, men for hele 3D-printerbranchen, da den åbner for, at man kan printe større og mere komplekse konstruktioner end hidtil.

Er du vild med teknologi, så læs mere i Illustreret Videnskab.

Vinger er skabt i 3D-program

© NIELS AAGE/DTU

Forskere har designet den lette flyvinge ved hjælp af et 3D-program, der bruger en 200 gange højere opløsning end den nuværende standard.

  • INSPIRATION FRA NATUREN: Vingens indre strukturer minder om den, man kan finde i naturen, fx i knogler eller i et fuglenæb.
  • FEM PROCENT LETTERE I ALUMINIUM: Hvis vingen printes i aluminium, vil den være fem procent lettere end de vinger, som bruges til Boeing 777.
  • PLADS TIL MERE BRÆNDSTOF: En stor del af flyets brændstof opbevares i vingerne, og den nye vinge vil derfor have plads til mere brændstof.

Læs også

Måske er du interesseret i ...

FÅ ILLUSTRERET VIDENSKABS NYHEDSBREV

Du får dit gratis særtillæg, Vores Ekstreme Hjerne, til download, straks du har tilmeldt dig nyhedsbrevet.