Lysstråler over håndflade

Forskerne tæmmer lyset

Bølge og partikel på én gang og både synligt og usynligt – lys er fuldt af gådefulde egenskaber, og dem udnytter forskerne nu til at revolutionere så forskellige områder som skærmteknologi, energilagring og kræftbehandling.

Belysning

Hvidt laserlys bliver den nye elektriske pære

Lasere er præcisere og mere energibesparende end de LED’er, lysdioder, der i dag bruges i både elpærer og TV-skærme.

Hidtil har det imidlertid kun været muligt at skabe farvet laserlys, men nu er det lykkedes forskere ved Arizona State University at fremstille et krystal, der giver hvidt laserlys.

Krystallet udsender tre forskellige farver – rød, grøn og blå – men ved hjælp af spejle kan de blandes, så slutresultatet bliver hvidt lys.

Det nye laserkrystal måler kun en femtedel af bredden på et menneskehår og er skabt ved at dyrke såkaldte nanoark – lag, der består af legeringer af stofferne zinksulfid, kadmiumsulfid og kadmiumselenid.

Nanoteknologien, der kaldes MSHN (Multi-Segment Heterostructure Nanosheets), viser op til 70 pct. flere farver end LED’er med et meget lavere strømforbrug.

Dermed kan de både blive afløseren for LED-lyspærer og give skærme til computere og smart­phones større kontrast og dybere farvemætning.

Hvid laser vil også gøre fremtidens trådløse internet, li-fi, langt hurtigere. Li-fi bruger lyspulser fra belysningen i rummet i stedet for radiobølger.

Li-fi med LED’er kan blive 10 gange hurtigere end wi-fi, og ved at skifte fra LED’er til hvid laser øges hastigheden igen 10-100 gange.

Kvantepunkter giver klarere farver

Kvantepunkter, “quantum dots”, er nanopartikler af et halvledermateriale, der udsender lys i forskellige farver, afhængigt af hvor store de er.

Et kvantepunkt med en diameter på to milliontedele af en millimeter (nanometer) lyser fx blåt, når det bliver belyst. Kvantepunkterne kan give os TV- og smartphoneskærme med bedre farver. Det skyldes, at deres såkaldte spektrallinjer er smallere.

De tre primære farver rød, grøn og blå kan med andre ord skelnes tydeligere fra hinanden, og det gør det muligt at gengive flere nuancer.

kvantepunkter i forskellige farver

Punktets størrelse afgør farven

Størrelsen på et kvantepunkt afgør, hvilken farve det udsender. Med en diameter på fx to nanometer lyser punktet blåt, mens syv nanometer giver rødt lys.

Kvantepunkter er samtidig strømbesparende. I en almindelig LED-skærm kommer lyset normalt fra et bagpanel, der sender blåt lys gennem et gult lag fosfor.

Ved at erstatte fosfor med kvantepunkter, der udsender op til 99,6 pct. af lyset igen, går mindre af den oprindelige energi tabt. Det gør skærmen klarere, og samtidig bruger den mindre strøm.

Sundhed

mand får lysterapi

Lysterapi aktiverer kræftmedicin med en lampe. Nu kan lægerne også lyse inde i selve cellen.

© RapidEye/Getty Images

Lys går målrettet efter kræften

Brystkræft spreder sig ofte til knoglemarven, hvor det er svært at bekæmpe kræftcellerne uden samtidig at dræbe livsvigtige stamceller.

Nu har forskere fra Washington University i USA fundet en metode til at ramme kræften målrettet ved hjælp af lys.

Princippet er at bruge en kræftmedicin, der er harmløs, indtil den bliver udsat for lys. Den såkaldte lysterapi bruges allerede i dag til at behandle svulster tæt på huden.

Her aktiveres medicinen ved at belyse patienten med blåt eller rødt lys, men med den nyudviklede metode belyses medicinen inde i selve cellen.

Først føres en lysaktiveret kemoterapimedicin ind i knoglemarven med nanokapsler.

På overfladen af kapslerne sidder et stof, LLP2A, som binder sig til molekylet VLA-4 på kræftcellerne.

Bagefter sprøjtes det radioaktive stof FDG, fluorodeoxyglucose, ind i knoglemarven og optages af såkaldte GLUT-proteiner på kræftcellerne. FDG udsender lys, der aktiverer medicinen inde i cellen.

Da stamcellerne i knoglemarven ikke har samme kombination af VLA-4-molekylet og GLUT-proteinet som kræftceller, tager de ikke skade af behandlingen.

Laserkanon skyder 80 malariamyg i sekundet

Et nyt våben er på vej ind i kampen mod malariamyg og andre insekter, der overfører sygdomme.

Photonic Fence er en laserkanon, der bruger en kombination af videokamera, LED’er og laser til at genkende og dræbe insekter indendørs.

Laserkanon der skal dræbe malariamyg