© Shutterstock

Fremtidens solceller efterligner planter

Nu har forskere opfundet solceller, der efterligner planters fotosyntese. Men der er en afgørende forskel – solcellerne producerer ikke sukker som planter, men solbenzin.

9. september 2018 af Rolf Haugaard Nielsen

Benzin lavet af sollys. Den næsten utopiske vision er blevet virkelighed takket være såkaldte biomimiske solceller, der bruger bakterier til at kopiere planternes fotosyntese. Solcellerne er tilmed mere effektive end planterne.

Mens planter kun omsætter en procent af sollysets energi til sukkerstoffer, som de bruger til deres vækst, omdanner de revolutionerende biomimiske solceller ti procent af energien i solstrålerne til at lave flydende brændstoffer i stil med benzin, petroleum og diesel.

Solcelle og bakterie samarbejder

Biomimiske solceller består af to komponenter, som fremstiller solbenzinen af brint og drivhusgassen kuldioxid.

Først splitter en solcelle vandmolekyler i ilt og brint.

En ny type solcelle får ilt og brint til at pible op direkte fra overfladen – med sollys som energikilde.