Shutterstock

Genvej til nye molekyler f√łrer til Nobelprisen i kemi

En revolutionerende ny metode til at fremstille kunstige, kemiske melokyler har indbragt to kemikere Nobelprisen i Kemi 2021.

6. oktober 2021: Nobelprisen i kemi 2021 er i dag tildelt tyske Benjamin List og David MacMillan fra USA, der skal dele prisen.

De har begge uafh√¶ngigt af hinanden opfundet s√•kaldt asymmetrisk organokatalyse, som er et uhyre effektivt v√¶rkt√łj i fremstilingen af kemiske molekyler.

Nobelpris, kemi, 2021

De to nobelpristagere i kemi 2021: David W.C. MacMillan fra Princeton University i USA (t.v.) og Benjamin List fra Max-Planck-Institut f√ľr Kohlenforschung i Tyskland.

© Princeton University & Max-Planck-Gesellschaft

Et molekyle er den mindste enhed at et kemisk stof, og kunstigt fremstillede molekyler findes i alt fra f√łdevarer til plast, kosmetik og medicin.

At fremstille fx en kunstigt smagsstof eller det virksomme stof i et lægemiddel, kan være en langsommelig proces, og derfor anvendes såkaldte katalysatorer.

Det er stoffer, som ikke selv indg√•r i den kemiske proces, men som f√•r den √łnskede kemiske reaktion til at ske hurtigere.

F√łr de to nobelpristageres opdagelser benyttede kemikere fx enzymer som katalysatorer, men enzymer er store og processen kostbar.

Med asymmetrisk organokatalyse har forskerne f√•et et nyt genialt v√¶rkt√łj til molekylefremstilling, som er meget mere effektivt, billigere og mere milj√łvenligt end tidligere metoder.

Proline

Enzymer (t.v.) er en udm√¶rket katalysator for kemiske processer, men Benjamin List fandt ud af, at kun to aminosyrer (t.h.) havde betydningen for katalysen i hans fors√łg. Ad kunstig vej fremstillede han aminosyren Proline (nedeste) som kun indeholder det, som er vigtigt i katalysen.