Har flyet iltbeholdere med om bord?

Man kan vel normalt ikke ånde i den højde, hvor et passagerfly flyver. Hvorfra kommer ilten i kabinen egentlig?

© Shuttertstock

Den typiske flyvehøjde for et stort passagerfly er 10-11 km. Luftens koncentration af ilt er omtrent den samme heroppe som på jorden, men trykket er blot en fjerdedel, og det betyder, at kroppen har sværere ved at optage ilten. Af samme grund er bjergbestigere nødt til at gå langsomt til vejrs for at vænne kroppen til det lavere tryk i højderne. Temperaturen uden for flyet er også meget lav – omkring minus 50° C – og derfor bliver både temperaturen og trykket holdt kunstigt oppe i kabinen. Trykket i kabinen er dog noget mindre end ved jordoverfladen – det svarer omtrent til trykket på toppen af et 2000 m højt bjerg. Under hele turen tager flyet frisk luft ind. Det sker lige foran motoren, hvor luften i forvejen komprimeres, inden den bruges til forbrænding i motoren. Noget af den komprimerede luft ledes ud i kabinens ventilationssystem, mens andet bruges til at holde trykket i kabinen oppe. Flyet har altså ikke en portion luft med til rejsen. Det medbringer dog en nødforsyning af ilt, som for eksempel kan bruges, hvis der går hul på en rude, så det livsvigtige tryk forsvinder. Ilten fremstilles af iltgeneratorer ved at varme nogle kemikalier op. Det rækker dog kun til ret få minutters forbrug, så efter den type uheld, der heldigvis er ekstremt sjældne, må piloten straks søge ned i en højde, hvor man kan ånde frit.