Hvad er fordelen ved pladehjul?

Hvorfor bruger cykelryttere kun pladehjul på baghjulet og altid kun i enkeltstarter?

Cykelrytter på cykel med pladehjul
© Shutterstock

Fordelen ved pladehjul er, at de yder mindre vindmodstand end et traditionelt åbent hjul. Pladehjul er ganske vist en anelse tungere, men det opvejes langt af den reducerede vindmodstand. Pladehjuls overlegenhed blev demonstreret med det samme, da Francesco Moser introducerede det i 1984 og straks satte ny timerekord i Mexico Citys tynde luft. Man anslår, at Moser kunne øge hastigheden med fire kilometer i timen takket være de nye hjul. Siden er pladehjul blevet standardudstyr i forbindelse med tidskørsler og enkeltstarter og anvendes rutinemæssigt af specialister som Lance Armstrong. Når pladehjul ikke bruges i cykelløb med samlet start, skyldes det, at de er ret skrøbelige. De ville være i fare for at gå i stykker, hvis rytterne skulle forcere hullede bjergveje. Enkeltstarter bliver derimod næsten altid kørt på veje med god belægning. Samtidig er pladehjul fine, hvis man skal opretholde en konstant, høj hastighed, men de dur ikke til hyppige skift i kurs og tempo. Plader anvendes kun på baghjulet, fordi pludselige vindstød kan gøre det svært at styre en cykel med plader på begge hjul. Ved kørsel på bane ser man derimod ofte ryttere med to pladehjul. Selve hjulpladerne er lavet af karbon, der er et meget let materiale og for eksempel vejer en femtedel mindre end aluminium. Hjulet består af to plader med luft imellem.