Hvordan farvelægger man gamle film?
Efterhånden er det almindeligt, at gamle sorthvide film bliver farvelagt. Hvordan gør man?

Kunsten at farvelægge film blev opfundet af amerikaneren Wilson Markle og blev første gang brugt til at sætte kulør på de optagelser, som Apollo-ekspeditionerne bragte hjem fra Månen. I 1980’erne begyndte man at farvelægge gamle spillefilm, da især amerikanske tv-seere ikke ville se dem i sort-hvid. Det var en yderst besværlig proces, hvor der skulle lægges farver på hvert eneste billede på filmstrimlen. Nu om dage foregår det hele på computer. Når filmstrimlen er digitaliseret, kan farvelæggeren afgrænse forskellige områder på billederne og vælge en farve til dem ligesom i et fotoprogram. Computeren sørger så selv for at skabe de mørke og lyse farvetoner ud fra lysindholdet på den oprindelige film, ligesom den danner de nødvendige overgange mellem farverne. Man kan nøjes med at farvelægge hvert 20. billede og så lade computeren beregne farveflader og konturer i alle billederne ind imellem. Vi ser kun få farvelagte film i Europa. Her har instruktørerne de kunstneriske rettigheder, og de er ikke begejstrede for farvelægning. I USA er det de store filmselskaber, som ikke har så mange skrupler. I USA er nogle af de farvelagte strimler set af flere mennesker, end da de var sort-hvide