kulstof 14

Hvordan virker kulstof 14-metoden?

Kulstof 14-metoden har siden 1950'erne hjulpet arkæologerne med at alderbestemme fund, der er op mod 50.000 år gamle.

Alle levende væsener optager kulstof-14 i løbet af livet, og når organismen dør, stopper optaget. Ved at måle den mængde, der er tilbage i organismen, er det muligt at regne ud, hvor gammel den er.

Med kulstof-14-datering kan forskerne beregne alderen på fx planter og dyr omkring 50.000 år tilbage i tiden.

Kulstof-14 er et radioaktivt stof, som dannes i atmosfæren, når stråling fra rummet rammer kulstof. Det radioaktive kulstof indgår i Jordens biologiske kredsløb og optages af alle planter, dyr og mennesker. Når organismen dør, stopper optaget af kulstof-14, som begynder at henfalde – dvs. at der bliver mindre af det med tiden.

Karbon 14-metoden brukes til å bestemme alderen på en organisme.

Kulstof-14 kan spores

Ved at måle den resterende mængde kulstof-14 i en gammel prøve og sammenligne den med indholdet i en kontrolprøve fra nutiden kan organismens alder beregnes.

Kulstofatomer indeholder normalt seks protoner og seks neutroner og kaldes derfor kulstof-12. Men den tungere, mere radioaktive variant, kulstof-14, indeholder otte neutroner.

I dag behøver man blot en tusindedel gram for at bestemme en organismes alder. Prøven anbringes i en accelerator, som populært sagt er i stand til sortere det tungere kulstof-14 fra det lettere kulstof-12.

Metoden er ikke helt præcis

Den såkaldte halveringstid for kulstof-14 er 5730 år, hvorefter mængden af kulstof-14 i organismen er halveret. Efter to halveringstider, 11.460 år, er kun en fjerdedel af det oprindelige kulstof-14 tilbage.

Målemetoden er ikke helt præcis, da kulstof-14-indholdet i atmosfæren ikke er konstant, men varierer fra år til år på grund af ændringer i Jordens og Solens magnetfelter. Usikkerheden i aldersbestemmelsen afhænger af prøvens alder og er +/- 40 år ved prøver fra middelalderen og cirka +/- 100 år ved prøver fra stenalderen.