Formel 1

Formel 1-racerens spoilere trykker bilen mod vejen med så stor kraft, at den i teorien kan køre på hovedet.

© SHUTTERSTOCK & LOTTE FREDSLUND

Kan det virkelig passe, at formel 1-biler kan køre på hovedet?

Jeg hørte tv-værterne i en formel 1-udsendelse sige, at en formel 1-racer skaber så meget “downforce”, at den ville kunne overvinde tyngdekraften og køre på hovedet. Passer det?

11. marts 2018 af Redaktionen

En formel 1-racer kan ved høje hastigheder skabe en downforce – en nedadrettet kraft, der trykker bilen mod underlaget – som er cirka 3,5 gange større end tyngdekraften.

Derfor vil den i teorien kunne køre på hovedet.

Downforce skabes af racerens undervogn og spoilere for og bag, der fungerer ligesom flyvinger – bare med omvendt fortegn. 

Hvor flyets vinger skal få flyet i luften, skal formel 1-racerens holde bilen klinet til vejen ved høje hastigheder.

Når luften passerer spoileren, deler den sig i to strømme. På formel 1- racere er spoilerne udformet, så luften strømmer hurtigere langs undersiden end langs oversiden. 

Det skaber et større tryk på spoilerens overside end på undersiden, og raceren trykkes derfor mod vejen. Jo hurtigere formel 1-bilen kører, jo mere downforce får den.

Høj fart suger raceren fast til loftet

Studerende ved University of Leicester har udregnet, hvad det kræver, for at en F1-racer kan køre på hovedet – dog kun i teorien, da eksperimentet kræver en ualmindeligt lang tunnel og en meget modig testkører.

Videnskaben svarer på store og små spørgsmål om verden i hver udgave af Illustreret Videnskab!

En formel 1-racer accelererer ind i en tunnel. Både tyngdekraften og bilens downforce trykker den mod vejen.

Når raceren rammer 180 km/t, overgår kraften fra downforcen tyngdekraften. Bilen svinger op ad tunnelvæggen.

Bilens spoilere udnytter luftmodstanden til at trykke bilen mod loftet og overvinde tyngdekraften. Raceren kører på hovedet.

Læs også

Måske er du interesseret i ...

FÅ ILLUSTRERET VIDENSKABS NYHEDSBREV

Du får dit gratis særtillæg, Vores Ekstreme Hjerne, til download, straks du har tilmeldt dig nyhedsbrevet.