Shutterstock

Kan jeg vinde Tour de France på en elcykel?

Ville en motionscyklist i almindelig god form kunne vinde Touren på en elcykel? Eller vil det stadig kræve en uhørt god fysik?

Du ville ende langt fra podiet i Tour de France på en almindelig elcykel, da den er indstillet til at stoppe sit bidrag, når farten overstiger 25 km/t.

Tour-etaperne køres nemlig langt hurtigere, og i 2021 vandt Tadej Pogačar løbet med 41,2 km/t i gennemsnit.

Med de såkaldte superelcykler forholder det sig imidlertid anderledes. Her stopper motoren først med at bidrage ved 45 km/t.

Der er dog tidspunkter, hvor feltet kører hurtigere end 45 km/t, og hvor du vil sakke bagud, elcykel eller ej. Det sker fx i begyndelsen af etaperne, hvor ryttere forsøger at komme i udbrud, og i de flade finaler, hvor sprinterne og deres hjælperyttere kører op mod 70 km/t frem mod målstregen.

Men du og din superelcykel ville formentlig få så stort et forspring op ad stigningerne på bjergetaperne, at du alligevel ville sikre dig den gule trøje i Paris.

250 Watt vinder Tour de France

Selv med almindelig elcykel ville du nærme dig podiet, hvis begrænsningen på 25 km/t blev fjernet.

Uanset hastighed ville motoren forære dig mindst 250 Watt. Til sammenligning yder de stærkeste cykelryttere 340 Watt over en etape, og da en god motionist yder ca. det halve, kan han med motorhjælp altså nå over 400 Watt.

Elcyklernes begrænsede batterikapacitet og tårnhøje luftmodstand vil dog stadig være en udfordring – ligesom de ulidelige smerter, du vil få af at sidde på sadlen mindst fem timer om dagen, tre uger i træk.

18 min. og 30 sek. ville en superelcykel være om at bestige Alpe d'Huez. Det er 19 min. og 35 sek. hurtigere end Marco Pantanis nuværende rekord.