Hvad gør hængebroer så stærke?

De fleste af verdens længste broer er hængebroer. Det virker umiddelbart ustabilt at hænge vejbanen op i kabler, så hvad er fordelen ved hængebroer?

De fleste af verdens længste broer er hængebroer. Det virker umiddelbart ustabilt at hænge vejbanen op i kabler, så hvad er fordelen ved hængebroer?

Shutterstock

Hele ideen bag hængebroer er, at et træk er meget lettere at bære end et tryk – tænk for eksempel på et stykke ståltråd, som man nemt kan trykke sammen med fingrene, men som er nærmest umuligt at rykke over.

I en hængebro bliver vægten af brobanen båret ved hjælp af et træk. Og fordi trækket er relativt let at bære, kan man lave spændet på broen meget langt.

Hele det enorme tryk bliver så optaget af de solide hovedtårne (pyloner) og ført direkte ned i fundamentet, som kan bære en næsten ubegrænset vægt, hvis pylonerne er forankret tilstrækkelig sikkert.

Takket være den specielle teknik kan man lave spænd på flere kilometer. I dag er verdens længste hængebro Akashi-Kaikyo, som forbinder to øer i Japan.

Den har et spænd på 1991 meter, men det er teknisk muligt at konstruere hængebroer med betydeligt længere spænd.

Blandt andet er der planer om at bygge en bro over Gibraltarstrædet, der skal have tre pyloner og dermed to hovedspænd – hvert af dem på omkring fem kilometer.

Top 5: Hvilken hængebro har det længste frie spænd?

Det frie spænd er den største afstand mellem to bropiller.

© Wikipedia

1. Akashi Kaikyō Ōhashi-broen

1991 meter, Japan Verdens længste hængebro krydser Akashistrædet i Japan. De to pyloner, der bærer vejbanen, holdes oprejst af to nedgravede betonklodser, der hver vejer 350.000 tons. Broen stod færdig i 1998 og tog ti år at bygge.

© Wikipedia

Xihoumen-Broen

1650 meter, Kina Broen er én af fem broer, der forbinder Zhoushan-øgruppens 1,1 mio. beboere med det kinesiske fastland. Broen åbnede i 2009 efter bare fire års konstruktion.

© Wikipedia

Storebælts-forbindelsen

1624 meter, Danmark Storebælt er internationalt farvand, så broen er bygget med en frihøjde over havet på 65 meter, så store internationale skibe kan passere.

© Wikipedia

Osman Gazi-Broen

1550 meter, Tyrkiet Broen er opført i et af verdens mest jordskælvstruede områder, hvilket har sat høje krav til konstruktionen. Broen stod færdig i 2016.

© Wikipedia

Yi Sun-Sin-Broen

1545 meter, Sydkorea Ved landets sydlige kyst gør broen den lille ø Myodo-dong landfast med Den Koreanske Halvø. Byggeriet begyndte i 2007 og var færdigt i 2012.