Our website does not support Internet Explorer.

To get the best experience on our website and of our content, please use a more modern browser like Edge, Chrome, Safari or similar.

Norge vil bygge verdens største skibstunnel

Norge har planer om at konstruere en enorm skibstunnel gennem en fjeldfyldt halvø på atlanterhavskysten. Anlægget skal sikre sejladsen i et stormomsust og farligt farvand.

Kystverket

Krydstogtsskibet Viking Sky kom lørdag den 23. marts faretruende tæt på forlis, da skibsmotorerne satte ud, og en kraftig storm pressede skibet – og de 2373 ombordværende – ind mod den forrevne, norske atlanterhavskyst.

Kun to ankre holdt Viking Sky fra at støde på grund, og skibet var bare 100 meter fra katastrofen, da en slæbebåd endelig nåede frem og bugserede krydstogtskæmpen sikkert i havn i Molde.

Passagerernes egne optagelser fra det mareridsagtige døgn i søen vidner om et særdeles voldsomt møde med naturkræfterne:

Heldigvis kan den farefulde skibsrute langs den norske kyst blive en smule sikrere, hvis verdens største tunnel for skibe bliver en realitet.

Skibstunnel skyder genvej gennem bjerg

Færger og andre skibe skal kunne sejle 1700 meter gennem et norsk fjeld på den centrale atlanterhavskyst.

Den norske kyststyrelse, Kystverket, opererer med en plan om at bygge verdens største skibstunnel, der skal anlægges gennem halvøen Stad omkring 175 kilometer nord for Bergen.

Byggeriet er sat til at gå i gang inden 2022, hvis omkostningerne til projektet kan holdes på 2,7 mia. norske kroner. Det er Kystverket i øjeblikket i gang med at lave en vurdering af.

Det omfattende projekt vil gøre turen langs Norges kyst sikrere for skibene. Når tunnelen står færdig, slipper skibene for at skulle sejle uden om halvøen i et farvand, der er et af de farligste ud for Norge. Mere end to måneder om året blæser vind af kulingstyrke, og heftige havstrømme og bølger gør forholdene ekstremt uforudsigelige.

Alene i løbet af de sidste 70 år er 34 mennesker druknet i farvandet.

Den nye, sikre smutvej gennem fjeldet vil kunne benyttes af både kommerciel skibstrafik og private småbåde.

Fjeldet skal sprænges væk

Boremaskiner og dynamit skal fjerne omkring otte millioner tons klippe for at gøre den nye tunnel til en realitet. Samtidig ryger også fire beboelsesejendomme og flere lader for at give plads til byggeriet.

Læs også:

Bygninger

Nu bygges verdens første skovby

2 minutter
Teknologi

Derfor får vindmøller ikke klodens CO2-udledning til at falde

5 minutter
Bygninger

Rev-fund kaster grus i Femern-forbindelsen

13 minutter

Log ind

Ugyldig e-mailadresse
Adgangskode er påkrævet
Vis Skjul

Allerede abonnement? Har du allerede et abonnement på magasinet? Klik hér

Ny bruger? Få adgang nu!

Nulstil adgangskode

Indtast din email-adresse for at modtage en email med anvisninger til, hvordan du nulstiller din adgangskode.
Ugyldig e-mailadresse

Tjek din email

Vi har sendt en email til med instruktioner om, hvordan du nulstiller din adgangskode. Hvis du ikke modtager emailen, bør du tjekke dit spamfilter.

Angiv ny adgangskode.

Du skal nu angive din nye adgangskode. Adgangskoden skal være på minimum 6 tegn. Når du har oprettet din adgangskode, vil du blive bedt om at logge ind.

Adgangskode er påkrævet
Vis Skjul