Norge vil bygge verdens største skibstunnel

Norge har planer om at konstruere en enorm skibstunnel gennem en fjeldfyldt halvø på atlanterhavskysten. Anlægget skal sikre sejladsen i et stormomsust og farligt farvand.

Norge har planer om at konstruere en enorm skibstunnel gennem en fjeldfyldt halvø på atlanterhavskysten. Anlægget skal sikre sejladsen i et stormomsust og farligt farvand.

Kystverket

Krydstogtsskibet Viking Sky kom lørdag den 23. marts faretruende tæt på forlis, da skibsmotorerne satte ud, og en kraftig storm pressede skibet – og de 2373 ombordværende – ind mod den forrevne, norske atlanterhavskyst.

Kun to ankre holdt Viking Sky fra at støde på grund, og skibet var bare 100 meter fra katastrofen, da en slæbebåd endelig nåede frem og bugserede krydstogtskæmpen sikkert i havn i Molde.

Passagerernes egne optagelser fra det mareridsagtige døgn i søen vidner om et særdeles voldsomt møde med naturkræfterne:

Heldigvis kan den farefulde skibsrute langs den norske kyst blive en smule sikrere, hvis verdens største tunnel for skibe bliver en realitet.

Skibstunnel skyder genvej gennem bjerg

Færger og andre skibe skal kunne sejle 1700 meter gennem et norsk fjeld på den centrale atlanterhavskyst.

Den norske kyststyrelse, Kystverket, opererer med en plan om at bygge verdens største skibstunnel, der skal anlægges gennem halvøen Stad omkring 175 kilometer nord for Bergen.

Byggeriet er sat til at gå i gang inden 2022, hvis omkostningerne til projektet kan holdes på 2,7 mia. norske kroner. Det er Kystverket i øjeblikket i gang med at lave en vurdering af.

Det omfattende projekt vil gøre turen langs Norges kyst sikrere for skibene. Når tunnelen står færdig, slipper skibene for at skulle sejle uden om halvøen i et farvand, der er et af de farligste ud for Norge. Mere end to måneder om året blæser vind af kulingstyrke, og heftige havstrømme og bølger gør forholdene ekstremt uforudsigelige.

Alene i løbet af de sidste 70 år er 34 mennesker druknet i farvandet.

Den nye, sikre smutvej gennem fjeldet vil kunne benyttes af både kommerciel skibstrafik og private småbåde.

Fjeldet skal sprænges væk

Boremaskiner og dynamit skal fjerne omkring otte millioner tons klippe for at gøre den nye tunnel til en realitet. Samtidig ryger også fire beboelsesejendomme og flere lader for at give plads til byggeriet.