Ny teknik sætter tunnelboring i sjette gear

Et netværk af biltunneller i 30 lag kan løse storbyernes trafikkaos, mener milliardæren Elon Musk. Men boremaskinerne er for langsomme og dyre i drift til at klare opgaven, så nu vil borebisser blødgøre undergrunden med kraftige mikrobølge-kanoner.

© The Boring Company

I verdens storbyer er bygningerne gennem årtier skudt længere og længere opad i højden for at gøre plads til en stadig større koncentration af mennesker.

Men vejsystemet er fortsat todimensionalt, og derfor er der i mange byer opstået et problem: Der er plads til flere mennesker i bygningerne, end der er på de veje, de skal transportere sig ad.

I de mest trængte storbyer er forsinkelsen i trafikken nu oppe på 50 procent, så en tur, der ville tage en time uden køer, i gennemsnit tager halvanden.

Rigmand vil grave tunneller i 30 lag

Det problem vil milliardær og serieiværksætter Elon Musk løse ved at grave – mange – tunneller.

Hans logik er, at der kommer luft i trafikken, så snart vejnettet ligesom højhusene udvides i den tredje dimension.

I hjembyen Los Angeles, USA, er han derfor gået i gang med at grave en tunnel, der en dag skal være en del af et enormt underjordisk netværk med tunneller i mere end 30 lag.

Her skal biler skydes afsted på magnetiske slæder med 200 km/t, så en tur fra den ene ende af byen til den anden kun tager fem minutter. Se Musks vision her:

Mikrobølger blødgør klippen

Men nutidens tunnelboringsmaskiner er for langsomme og dyre i drift til, at projektet kan blive til virkelighed.

Nu har en gruppe forskere fundet ud af, at maskinerne kan komme op i fart, hvis de udstyres med kraftige mikrobølge-kanoner.

I tegningen kan du blive klogere på, hvordan tunnnelboringsmaskiner virker. Klik på forstørrelsesglasset for at se, hvordan mikrobølgekanonerne skal virke: