Syv broer, der udfordrede ingeniørerne
De skal krydse klodens dybeste afgrunde og stå fast mod jordskælv og orkaner. Broer sætter ingeniørvidenskaben på den ultimative prøve.

Konstruktionen af verdens højeste bro tvang ingeniørerne til at tænke kreativt.
Længste glasbro

Hver enkelt glasplade i den 385 meter lange Zhangjiajie-bro i Kina kan bære en 40 tons tung lastbil. Styrken opstår, når pladen opvarmes til 600 grader og hurtigt køles ned igen. Processen trykker overfladen sammen, så glasset bliver stærkere.
Mest modstandsdygtige bro

Rio-Antirio-broen i Grækenland står imod planetens stærkeste kræfter. Bropillerne kan bevæge sig op til 1,3 meter fra side til side under et jordskælv, og broens kabler har små finner, der omdirigerer kraftige vindstød.
Længste bro

For at nedsætte rejsetiderne på tværs af Kinas 9,6 millioner kvadratkilometer har ingeniørerne bygget den 164,8 kilometer lange Danyang- Kunshan Grand Bridge. Broen lader lyntogene nå en hastighed på over 300 kilometer i timen.
Højeste bro

343 meter fra dalens bund til toppen af Millau-viaduktens master. Alligevel er den franske bros dæk og master overraskende lette. Ved at bygge dem i stål i stedet for beton blev vægten sænket fra næsten 200.000 tons til 36.000 tons.
Længste farbare vandbro

Skibe på vej mellem de såkaldte Mittelland- og Elbe-Havel-kanaler i Tyskland slipper for flere sluser og en lang omvej. Den 918 meter lange Kanalbrücke Magdeburg lader skibe lastet med op til 1350 tons gods skyde genvej højt hævet over Elben.
Største flydende bro

Evergreen Point Floating Bridge i USA består af 400.000 tons flydende beton. Søen er så dyb, og jorden på bunden så løs, at ingeniørerne droppede bropiller og byggede broen af 77 vandtætte betonpontoner, der er fyldt med luftrum.
Mest pladsbesparende bro

Med omkring 100.000 beboere pr. Kvadratkilometer i Shanghais centrum var det svært at få plads til en rampe til den store Nanpu-bro. Kineserne løste opgaven ved at konstruere den over én kilometer lange rampe som en enorm spiral.