Verdens længste hængebro forbinder Europa og Asien

Tyrkiet nye Çanakkale-broen har som den første bro i verden et frit spænd på over 2 km. - og så forbinder den to verdensdele og krydser forkastningen mellem to kontinentalplader.

Tyrkiet nye Çanakkale-broen har som den første bro i verden et frit spænd på over 2 km. - og så forbinder den to verdensdele og krydser forkastningen mellem to kontinentalplader.

Wikimedia Commons

En nyåbnet bro i Tyrkiet overtager rekorden som verdens længste hængebro med et hovedspænd på lidt over 2 kilometer.

Den 18. marts er 1915 Çanakkale-broen åbnet for traffik hen over Dardanellerne, strædet der forbinder Sortehavet og det Ægæiske Hav, i det nordvestlige Tyrkiet.

Den nye rekordindehaver krydser forkastningen mellem to kontinentalplader - og grænsen mellem Europa og Asien.

Samtidig med den står i et område med kraftige vinde, høj seismisk aktivitet og travl trafik med store fragtskibe.

Tyrkiet napper rekorden fra Japan

Çanakkale-broen, som er opkaldt efter det tyrkiske navn for strædet under den, har to røde tårne på hele 318 meter. De sætter ny verdensrekord for højden på en hængebro.

Imellem tårnene hænger broens såkaldte hovedspænd, og med hele 2.023 meter er det 31 meter længere end på den tidligere rekordindehaver, Akashi Kaikyo-broen i Japan.

Med tilkørselsramper har det enorme bygningsværk alt i alt en længde på 4.600 meter.

Hen over Çanakkale-broen løber en motorvej med tre baner i hver retning, der forventes at lægge asfalt til omkring 45.000 køretøjer hver dag.

De nye kørebaner erstatter en timelang færgetur, der indtil broens åbning var eneste måde at krydse strædet på.

At køre over broen tager omkring seks minutter, mens færgeturen med ventetid kunne tage helt op mod fem timer.

Verdensrekorder koster kræfter og knaster

Dardanellerne ligger ved indsejlingen til Marmarahavet, der - gennem Bosporusstrædet ved Istanbul - er eneste søvej til Det Sorte Hav.

Og netop i den tyrkiske storby står alle de tre andre broer, der forbinder verdensdelene Asien og Europa.

Placeringen ved en maritim hovedfærdselsåre har dog været et af de mindre problemer for de intet mindre end 400 ingeniører, der har regnet på broens dimensioner.

Større problemer har de haft med de kraftige vinde, der blæser i området omkring Dardanellerne.

Vindstød kan potentielt sætte sving i hele hængebroer og få dem til at vride sig, som det skete for Tacoma Narrows-broen i USA.

For at sikre mod vind og vrid løber der under broens dæk to hule stålbjælker.

De såkaldte kassedragere stiver broen ekstra af, så den ikke kan vride og slå sig, hvis den skulle svinge lidt med vindstødene.

VIDEO: Se kablerne blive trukket til verdens længste hængebro

Designet tillader samtidig, at broen er fleksibel nok til at modstå de små ryk fra forkastningen mellem to kontinentalplader, som den står henover.

Enorme støddæmpere mellem broens dæk og tårne sikrer Çanakkale-broen mod jordskælv.

Den nye mega-bro har kostet godt og vel 18,5 milliarder kroner at opføre, men der er også brugt næsten 130.000 tons stål i byggeriet.

Udover den mindre hær på 400 ingeniører har også omkring 5.000 brobisser arbejdet på verdens længste hængebro siden marts, 2017.