Atomsprænghoveder med ombord
Den spritnye ubåd er blandt andet lastet med Tomahawk Block V-missiler til undervands- og fjernstyrede affyringer. Stykprisen for sådan et 1,3 ton tungt missil med et 450 kg tungt atomsprænghoved lyder på 15 millioner kroner.
Undervandsbåden har i sit våbenarsenal også Spearfish-torpedoer med en rækkevidde på godt 50 kilometer. Disse torpedoer vejer hver knap to ton med et sprænghoved på 300 kg, som kan opnå en maksimumhastighed på 150 kilometer i timen.
Topfarten for ubådens egen fremdrift lyder på 30 knob svarende til cirka 55 kilometer i timen.
Da ubåden er atomdrevet, forventes det, at den aldrig skal gentankes i sin estimerede 25 års tjenesteperiode, når den fragter sine våben og besætning på op mod 98 sjæle rundt for at beskytte britisk territorium.
Klar til affyring
De fire andre Astute-ubåde i den britiske royale flåde er udstyrede med lignende våbensystemer.
”Royal Navys atomubåde beskytter kritisk national infrastruktur og er med sin nukleare afskrækning klar til at bruge ildkraft mod dem, der vil os skade,” lyder det fra Storbritanniens chef for flåden, Sir Ben Key, i forbindelse med indvielsen af ubåden i BAE Systems skibsværft i byen Barrow-in-Furness.
Værftet i den nordlige engelske havneby i grevskabet Cumbria er landets største og har været hjemsted for konstruktionen af flere søfartøjer for den britiske flåde siden slutningen af 1800-tallet med blandt andet heftig aktivitet i de to verdenskrige.
Sir Ben Key tøver ikke med at kalde HMS Anson for det mest moderne og banebrydende ubådsdesign nogensinde.
Omkring 10.000 personer fra 400 virksomheder har arbejdet på ubåden, og den vil efter en række tests i de kommende uger blive sejlet til en større britisk flådebase i Vest-skotland.
HMS Anson har allerede gennemgået et lille hav af tests og prøvedykninger, hvoraf den seneste større dykning tilbage i april 2021 forløb tilfredsstillende.
I det spæde forår 2022 dykkede den knap 8.000 ton tunge ubåd igen ved konstruktionsbyen Barrow-in-Furness for blandt andet at teste ballasttankene, dybdesensorerne og sonarerne, samt at ubåden sejlede stabilt neddykket.