NattesynTOP
Teknologi - Krigsteknologi

Hvordan virker briller med nattesyn?

De bliver brugt af toptrænede elitesoldater i adrenalinpumpede krigsfilm. Men findes de såkaldte natbriller i virkeligheden, og hvordan virker de?

Mennesker er fra naturens side udstyret med dårligt nattesyn sammenlignet med eksempelvis katte, og derfor bruger blandt andre soldater særlige natbriller, hvis de skal kunne se efter mørkets frembrud.

Teknikken i brillerne omdanner lysets fotoner til elektroner og derefter til fotoner igen. Om natten er mængden af naturligt lys stærkt begrænset.

Natbriller forstærker mængden af lys

Natbrillerne fungerer ved at tage den mængde fotoner, som trods alt er til stede i mørket, og omdanne dem til elektroner.

Inde i brillerne øges elektronerne i antal, hvilket svarer til at forstærke den svage mængde naturligt lys. Til sidst rammer elektronerne en plade med fosfor.

Soldaterne ser verden i grønne nuancer

Energien i elektronerne får fosforet til at udsende grønt lys, og det er derfor, at soldaterne ser verden i grønne nuancer gennem brillerne.

Når soldaten kigger i brillerne, er det altså ikke det naturlige, svage lys, han ser, men en kraftigt forstærket repræsentation af lysets fotoner.