Shutterstock
Stratego

AI bluffer sig til sejr over eksperter i brætspillet Stratego

Først var det skak, så kom GO, derefter poker og nu kan kunstig intelligens (AI) også slå mennesker i et brætspil som Stratego, hvor maskinen i høj grad må gætte og bluffe sig frem.

Googles kunstige intelligens DeepMind har nået nye landevindinger, efter det er lykkedes at vinde over flere rutinerede spillere i det komplekse brætspil Stratego.

På nuværende tidspunkt er Stratego-AI’en med navnet DeepNash – opkaldt efter spilteoretikeren og Nobelprismodtageren John Nash kendt fra film ’A Beautiful Mind’ – havnet i top 3 over de bedste Stratego-spillere nogensinde på spilplatformen Gravon.

For at vinde over menneskelig modstand i et spil, hvor maskinen ikke kender positionen af modstanderens 40 brikker, skal den i høj grad klare sig på selvlæring, sandsynlighedsberegning og spilteori, fremgår det af Googles forskning publiceret i det videnskabelige tidsskrift Science.

Trænet i milliardvis af spil

For at havne blandt verdenseliten af Stratego-spillere har DeepNash gennemført 5,5 milliarder spil mod sig selv, hvor AI’en hver gang lærer nyt om spillet, strategien og vejen til sejr.

I den kunstige intelligens er indbygget et belønningssystem, som styrer maskinen til hele tiden at optimere sit spil, mens menneskelige teknikere løbende strammer og forfiner dens spilalgoritmer.

Samtidig er Stratego-AI’en styret af det spilteoretiske begreb Nash-ligevægt, som kortfattet går ud på, at ingen spillere ændrer strategi, hvis det ikke umiddelbart gavner dem.

Den tilgang udfordrer DeepNash med dristige træk, der overrumpler modstanderen.

Eksempelvis ofrede maskinen i et spil flere af sine højtstående Stratego-officerer for at lokke modstanderens stærkeste brikker i spil, hvorefter maskinen kunne slå til i et bagholdsangreb og trække sig sejrrigt ud af kampen.

Så frem for hele tiden at optimere sine enkelte træk kan den kunstige intelligens i et spil med mange ukendte faktorer over længere tid bluffe modstanderen til at åbne sig, hvorefter maskinen slår til med dræbende træk.

Kan bruges i selvkørende biler

Udover hele tiden at vinde over erfarne Stratego-spillere kan DeepNash’ evner også bruges uden for spilbrættet.

Eksempelvis kan en lynhurtig afvejning af egen og andres kørestrategier komme i spil til selvkørende biler, hvor der skal træffes her-og-nu-beslutninger i tung trafik.

Magnus Carlsen

Den amerikanske skakspiller Hans Niemann har sagsøgt den norske verdensmester i skak, Magnus Carlsen, (på billedet) og to andre spillere for æreskrænkelser ovenpå anklagerne om snyd. I et retsdokument, amerikaneren har slået op på Twitter fremgår det, at han kræver 100 millioner dollars i erstatning, hvilket svarer til omkring 750 millioner danske kroner.

© Shutterstock

Læs også:

"Hvis man fabrikerer en selvkørende bil, skal man ikke gå ud fra, at alle de andre bilister på vejen er helt rationelle og opfører sig optimalt," forklarer Dr. Noam Brown fra konkurrenten Meta AI, som har fulgt forskningen fra sidelinjen, til mediet Singularity Hub.