Ny teknologi gør det muligt at snakke med de døde

Flere virksomheder udvikler ny teknologi, der skal give os mulighed for at kommunikere med digitale kopier af afdøde.

Flere virksomheder udvikler ny teknologi, der skal give os mulighed for at kommunikere med digitale kopier af afdøde.

Shutterstock

Forestil dig at kunne vende livets store spørgsmål og hverdagens små spidsfindigheder med dine forældre. Også efter de er døde.

Det er nok for mange en tanke, der hører hjemme i plottet til en science fiction-film.

Men med de senere års fremskridt inden for kunstig intelligens og stemmeteknologi har en række virksomheder sat sig for at gøre tanken til virkelighed.

En af dem er den amerikanske virksomhed HereAfter AI.

Under sloganet “Dine historier og stemme. For evigt” har tech-virksomheden lanceret en interaktiv app, der gør det muligt at tale med digitale kopier af venner eller familiemedlemmer, længe efter de er døde.

Første trin er at fodre app’en med data. De personer, som skal kopieres og gemmes digitalt efter deres død, bliver stillet en lang række spørgsmål.

Når deres svar er blevet behandlet, kan de pårørende kommunikere med dem, efter døden er indtruffet, via Amazons Alexa-app, der taler, ligesom den døde gjorde.

Flere virksomheder er ved at udvikle teknologi, der kan simulere kommunikation med de døde.

© Shutterstock

Det er en teknologi, som allerede er veludviklet.

Tænk for eksempel på instruktør Morgan Neville, der i filmen ‘Roadrunner’ fra 2021 om tv-kokken Anthony Bourdain, manipulerede Bourdains stemme ved hjælp af kunstig intelligens.

På den måde fik han den afdøde stjernekok til at sige tre replikker i filmen, som han reelt aldrig har udtalt.

Et filmisk valg, der i øvrigt skabte stor forargelse.

Vil bevare forbindelsen til de afdøde

HereAfter AI’s app er begrænset til kun at kunne svare på de spørgsmål, som den døde selv har givet svar på, mens vedkommende var i live.

Og det er netop en af svaghederne ved mange af de spirende teknologiske løsninger på området.

De kan udelukkende gengive sætninger og minder, som afdøde har formuleret, men de kan ikke snakke om nye emner, ligesom de ikke tager højde for relationen til den person, de har en samtale med.

Endnu.

For flere virksomheder er ved at udvikle endnu mere sofistikerede digitale avatars, der kan simulere kommunikation med de døde.

En af dem er den amerikanske startup-virksomhed You, Only Virtual. (Dig, Bare Virtuel, red.), som til næste år lancerer en platform, der indsamler sms-beskeder, e-mails og samtaler mellem brugere i realtid.

Når én af tjenestens brugere på et tidspunkt dør, vil de tusindvis af interaktioner blive brugt til at generere en såkaldt “persona”, som de andre brugere af tjenesten fortsat kan kommunikere med.

Tanken er, at man på baggrund af store sæt data kan lave algoritmer, der med stor præcision er i stand til at efterligne den afdødes kommunikationsmønstre.

Motivationen hos grundlæggeren af platformen, Justin Harrison, bunder i hans mors fremskredne kræftsygdom. Morens forestående død gav med Harrisons egne ord anledning til at tænke over muligheden for at skabe en forbindelse til hende, der går hele vejen ind i efterlivet.

Ifølge Harrison giver platformen folk “en mulighed uden fortilfælde” for at “bevare en forbindelse, der er autentisk, nuanceret og unik” til de afdøde.

Kan få minder til at vare ved

Kritiske røster peger til gengæld på, at der i slispstrømmen på den nye teknologi også følger adskillige etiske dilemmaer.

Både hvad angår spørgsmål om samtykke og privatliv, men også ved at teknologien risikerer at forlænge og forplumre folks naturlige sorgproces.

Sådan lyder bekymringen hos Erin Thompson, klinisk psykolog med speciale i sorg, der har talt med mediet MIT Technology Review om perspektiverne i den nye teknologi.

"I den akutte fase af sorgen kan man få en stærk følelse af uvirkelighed, hvor man ikke er i stand til at acceptere, at den afdøde er væk", siger hun og forklarer, at det kan blive endnu sværere, når personen fortsætter med at eksistere i det digitale univers.

Andre peger derimod på, at kunstig intelligens kan være en vigtig hjælp i sorgen.

Som Rohit Prasad, der er vicedirektør for Amazons digitale assistent Alexa sagde på en konference tidligere på året om virksomhedens arbejde med ny teknologi, der kan imitere menneskestemmer - også de afdødes:

"Mens kunstig intelligens ikke kan fjerne smerten ved tab, kan den helt sikkert få minderne til at vare ved."