Stykker af ren kobber

Bakterie omdanner giftigt affald til rent kobber

I den brasilianske jord har forskere opdaget bakterier, der kan grave kobber frem fra gift og i fremtiden levere ledningerne til din smartphone.

Brasilianske minearbejdere har fået en ny kollega, der ikke fylder meget men kan få enorm betydning. Den lille kuli med det store potentiale er en bakterie af slægten bacillus.

En ny opdagelse viser, at mikroberne er eksperter i at udgrave atomer af rent kobber, samtidig med at deres gravearbejde eliminerer miljøforurening.

Hvis evnerne kan tøjles i stor skala, har bakterierne potentiale til at rydde op i en beskidt branche.

Farlig kemi skaber giftigt kobber

Kobber bliver brugt i stort set al elektronik, i solceller og på antibakterielle overflader – fx dørhåndtag på hospitaler og i aircondition.

Når det gyldenbrune grundstof skal udvindes fra malmen i jorden, bliver det overhældt med en opløsning af svovlsyre. Metallet indgår i en reaktion med svovlen, der siden kan brydes igen ved at sætte strøm til væsken.

Åben mine brugt til kobber

90 procent af al kobber udvindes fra åbne miner, der er store huller i jorden. Herefter bliver sten knust og behandlet med kemikalier.