3D-animation af aluminium - designet efter diamanters konstruktion

Aluminium er et meget let metal og bruges blandt andet til folie. Det nye aluminium imiterer diamanters molekylære struktur og vejer kun en fjerdedel af almindelig aluminium.

Teknologi - Materialer

Forskere har designet vanvittig let aluminium

Med udgangspunkt i diamantens konstruktion har amerikanske forskere designet en ny type aluminium, der er så let, at det kan flyde på vandet.

Aluminium er allerede et yndet byggemateriale. Det kræver meget lidt energi at smelte om. Det ruster ikke. Det er stærkt, når det er legeret. Og vigtigst af alt - så er det utrolig let.

Men forestil dig, hvis det kan blive lettere. Så let, at det kan flyde på vand!

Det var målet for en gruppe forskere fra Utah State University i USA, som har designet aluminium i en særlig krystalkonstruktion, som kun vejer en fjerdedel af almindelig aluminium.

Låner diamantens konstruktion

De tog udgangspunkt i diamanters konstruktion, men har på et molekylært niveau udskiftet diamantens kulstofatomer med tetrahedroner - mikroskopiske trekanter bygget af aluminiumsatomer.

Det nye aluminium bygger på en konstruktion, hvor aluminiummet på molekylært niveau sidder sammen i bittesmå trekanter. Materialet er bygget efter diamantens design og vejer kun en fjerdedel af almindelig aluminium.