Fly, huse, støj

Grafen skal fjerne flystøj

Et nyudviklet, ultralet isoleringsmateriale kan benyttes i fly og nedbringe støjen fra motorerne med op til 80 pct.

Et nyudviklet, ultralet isoleringsmateriale kan benyttes i fly og nedbringe støjen fra motorerne med op til 80 pct.

Shutterstock

Millioner af mennesker nær verdens lufthavne er generet af flystøj. Men nu har forskere fra University of Bath i England opfundet et nyt materiale til lydisolering, som kan nedbringe støjen fra flys jetmotorer markant.

Grafenoxid-polyvinylalkohol-aerogel (GPA) vejer kun 2100 gram pr. kubikmeter og er dermed det letteste lydisoleringsmateriale i verden.

Forskerne har målt, at materialet i frekvensområdet 400-2500 Hz dæmper lyden med 80 pct., og hvis det benyttes inde i nacellen – den cylinder under vingen, som indeholder jetmotoren – kan flystøjen nedbringes med ca. 16 dB.

Det betyder, at lydtrykket fra et overflyvende jetfly reduceres fra omkring 105 dB til blot 90 dB, hvilket er på niveau med støjen fra en hårtørrer. Og isoleringen af en hel flymotor vil blot veje få kilo.

Grafen, isolering, fly

Det nye lyddæmpningsmateriale vejer kun godt 2 kg pr. kubikmeter. Mineraluld vejer ca. 30 kg pr. kubikmeter.

© University of Bath

Grafen blev første gang fremstillet i 2004 og udmærker sig ved at være uhyre stærkt og meget let. Det består af kulstofatomer bundet til hinanden i såkaldte kovalente bindinger, hvor atomerne deler elektroner med hinanden.

I isoleringsmaterialet GPA er grafenoxid pisket sammen med polyvinylalkohol – et stof, der bruges til bl.a overfladebehandling af papir og plast – så det får en marengsagtig struktur.

GPA er kompliceret at fremstille og derfor dyrere end traditionelle isoleringsmaterialer som fx mineraluld eller glasfiber. Derfor vil det i første omgang være rettet mod flyindustrien, hvor prisen ikke har så stor betydning, hvis bare vægten er lav.

Men senere kan GPA meget vel finde anvendelse i fx biler, hvor kabinen kan skærmes mod dækstøj, og i bygninger, hvor lyd enten skal holdes inde eller ude.

Forskerne bag opfindelsen af det nye materiale håber, det kan være kommercielt tilgængeligt om mindre end to år.