Hvordan opdager man metaltræthed?
Hvad er metaltræthed for noget? Og hvordan kan man opdage det?

Brud på grund af metaltræthed er et alvorligt problem. For eksempel skyldes 90 procent af alle havarier i maskinindustrien metaltræthed, eller udmattelse, som fagfolk foretrækker at kalde det. Udmattelsen kan fx få en aksel i en motor til at bryde sammen. Udmattelsen skyldes revner, og næsten alle revner begynder på overfladen af et materiale, som udsættes for varierende belastninger. Indre revner er sjældne, men de forekommer. De første revner vil typisk opstå, hvor der fx er en defekt svejsning eller blot en lille ridse i overfladen. Når først en revne er dannet, vil den vokse, indtil deformationen bliver så stor, at materialet brister. Udmattelse af et materiale kan i nogle tilfælde ses med det blotte øje, men oftest bruges hjælpemidler som røntgen, ultralyd og ultraviolet lys til at afsløre de første revner. Man ved erfaringsmæssigt, hvor mange belastninger en bestemt komponent kan tåle, og derfor udskifter flyselskaberne bestemte komponenter, når et fly har været et vist antal timer i luften – også selv om der ikke er det mindste tegn på metaltræthed.