Allerede i 2021 bryder NASA’s nye supersoniske fly lydmuren – og forhåbentlig er der ingen, der hører det.
Testflyets formål er netop at bevise, at det er muligt at designe fly, som flyver med overlydshastighed uden at skabe de brag af trykbølger, som eksisterende supersoniske fly giver.
Oprindeligt skulle flyet, som kaldes X-59 QueSST, først være færdigt i 2021 og prøveflyves i 2022, men Lockheed Martin, som bygger flyet, har nu oplyst, at de kan være færdige allerede i år.
Lydmurens brag er et problem
Udfordringen ved det lydsvage supersoniske fly er, at der ikke må være flader, som står vinkelret på luftstrømmen.
Derfor har X-59 en ekstremt aerodynamisk form, hvor næsen af flyet er næsten halvt så lang som hele flyets længde.
Cockpittet har ingen frontrude, så piloten skal i stedet orientere sig ved hjælp af et kamerasystem.
Det blev færdiggjort og testet i 2019, hvor det viste, at det kunne tåle voldsomme vibrationer og store udsving i tryk og temperatur. Alle flyets dele skal gennem tilsvarende test.
Prøveflyvninger kan lede til kommercielle flyvninger
Når flyet står færdigt i 2021, skal det foretage prøveflyvninger over landområder i USA, så den svage støj kan opleves af beboerne i områderne og analyseres ved hjælp af sensorer på jordoverfladen.
NASA håber, støjen på jorden kun vil svare til lyden fra en bildør, der smækker. Hvis X-59 lever op til forventningerne, vil det bane vejen for at bygge nye overlydsfly til passagertransport.