NASA

NASA’s overlydsfly letter næste år

I 2021 vil NASA sende deres supersoniske fly X-59 på vingerne. Modsat tidligere overlydsfly skal X-59 være så lydsvag, når den bryder lydmuren, at det blot høres som en smækkende bildør.

Allerede i 2021 bryder NASA’s nye supersoniske fly lydmuren – og forhåbentlig er der ingen, der hører det.

Testflyets formål er netop at bevise, at det er muligt at designe fly, som flyver med overlydshastighed uden at skabe de brag af trykbølger, som eksisterende supersoniske fly giver.

Oprindeligt skulle flyet, som kaldes X-59 QueSST, først være færdigt i 2021 og prøveflyves i 2022, men Lockheed Martin, som bygger flyet, har nu oplyst, at de kan være færdige allerede i år.

Lydmurens brag er et problem

Udfordringen ved det lydsvage supersoniske fly er, at der ikke må være flader, som står vinkelret på luftstrømmen.

Derfor har X-59 en ekstremt aerodynamisk form, hvor næsen af flyet er næsten halvt så lang som hele flyets længde.

Cockpittet har ingen frontrude, så piloten skal i stedet orientere sig ved hjælp af et kamerasystem.

Det blev færdiggjort og testet i 2019, hvor det viste, at det kunne tåle voldsomme vibrationer og store udsving i tryk og temperatur. Alle flyets dele skal gennem tilsvarende test.

Når testflyet X-59 bryder lydmuren, vil det på jorden ikke høres som et brag, men kun som en bildør, der smækker.

© NASA

Testflyet x-59 i tal

  • Længde: 29 meter.
  • Vingefang: 9 meter.
  • Maksimumvægt ved takeoff: 14.700 kg.
  • Tophastighed: 1590 km/t.
  • Normal flyvehøjde: Omkring 16.800 meter.

Prøveflyvninger kan lede til kommercielle flyvninger

Når flyet står færdigt i 2021, skal det foretage prøveflyvninger over landområder i USA, så den svage støj kan opleves af beboerne i områderne og analyseres ved hjælp af sensorer på jordoverfladen.

NASA håber, støjen på jorden kun vil svare til lyden fra en bildør, der smækker. Hvis X-59 lever op til forventningerne, vil det bane vejen for at bygge nye overlydsfly til passagertransport.