Skibstunnel
© SNØHETTA/KYSTVERKET & SHUTTERSTOCK

Norge klar til at bygge verdens første skibstunnel

I 2019 går arbejdet i gang med at konstruere en enorm skibstunnel gennem fjeldet ved Norges kyst. Anlægget skal sikre sejladsen i et stormomsust og farligt farvand.

7. december 2017

Færger og containerskibe vil fra omkring år 2023 kunne sejle 1700 meter gennem et norsk bjerg. 

Efter flere års forarbejde har den norske regering lagt planerne frem for byggeriet af verdens første skibstunnel, der skal anlægges gennem halvøen Stad omkring 175 kilometer nord for Bergen.

Det omfattende projekt vil gøre turen langs Norges kyst sikrere for skibene. Når tunnelen står færdig, slipper skibene for at skulle sejle uden om halvøen i et farvand, der er et af de farligste ud for Norge. Mere end to måneder om året blæser vind af kulingstyrke, og heftige havstrømme og bølger gør forholdene ekstremt uforudsigelige. 

Alene i løbet af de sidste 70 år er 34 mennesker druknet i farvandet.

Den nye, sikre smutvej gennem fjeldet vil kunne benyttes af både kommerciel skibstrafik og private småbåde.

Gå aldrig glip af de vigtigste videnskabelige nyheder - få Illustreret Videnskabs NYHEDSBREV direkte i din mailboks

Fjeldet skal sprænges væk

Boremaskiner og dynamit skal fjerne omkring otte millioner tons klippe for at gøre den nye tunnel til en realitet. Samtidig ryger også fire beboelsesejendomme og flere lader for at give plads til byggeriet.

Tunnel i tal

  • Længde: 1700 meter 
  • Højde mellem bund og tag: 49 meter
  • Bredde mellem vægge: 36 meter
  • Maksimal skibsbredde: 26 meter
  • Pris: Omkring 2,7 milliarder norske kroner

Læs også

Måske er du interesseret i ...

FÅ ILLUSTRERET VIDENSKABS NYHEDSBREV

Du får dit gratis særtillæg, Vores Ekstreme Hjerne, til download, straks du har tilmeldt dig nyhedsbrevet.